۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳

باغ جهانی چهلستون مرمت شد

باغ جهانی چهلستون مرمت شد

مدیر پایگاه باغ جهانی چهلستون از مرمت کامل بخش‌های مختلف عمارت چهلستون در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، عمارت چهلستون از جمله باغ های ارزشمند و پراهمیت اصفهان است که در فهرست باغ های جهانی قرار گرفته است. مدیر پایگاه عمارت چهلستون از مرمت پروژه هایی که از خردادماه امسال تاکنون در دست انجام است و یا به اتمام رسیده خبر داد.

«عاطفه بدر» مدیر پایگاه باغ جهانی چهلستون در رابطه با مرمت هایی که از خردادماه سال جاری در عمارت چهلستون انجام گرفته و برخی از آن ها نیز به پایان رسیده گفت: آفت زدایی و سم پاشی عمارت چهلستون طبق روال هر سال در تاریخ ۱۴ مردادماه سال جاری درحالی انجام گرفت که ادامه غبارروبی، مرمت و تثبیت نقوش دیوارنگاره های تالار مرکزی عمارت چهلستون توسط گروه کارشناسان تزیینات واحد امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از دیگر فعالیت هایی بود که از خردادماه امسال صورت گرفت.

وی افزود: اجرای آسیب شناسی، غبارروبی و موزون سازی رنگ نقوش تزیینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی عمارت چهلستون توسط پیمانکار، اتمام مرمت و استحکام بخشی سازه و تزئینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی عمارت چهلستون، آغاز آسیب شناسی و اجرای عملیات پاکسازی از دیگر اقدامات مرمتی بود که در این عمارت انجام گرفت. این درحالی است که استحکام بخشی و مرمت کف دوپوش ایوان ستون دار هم اکنون توسط پیمانکار در مرحله پاکسازی است.

مدیر عمارت جهانی چهلستون اما به آسیب شناسی رطوبت پیرامون عمارت چهلستون اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اقداماتی که امسال صورت گرفت، آسیب شناسی رطوبت پیرامون عمارت و تعبیه سنسورهای دفع رطوبت در دو نقطه از کانالها به روش نصب فن های اتوماتیک حساس نسبت به دفع رطوبت به منظور تعدیل رطوبت پیرامون عمارت چهلستون بود. همچنین تهیه و تعبیه دوربین های مداربسته برای محوطه باغ جهت حفظ امنیت (حفاظت الکترونیکی)، تعمیر ترک خوردگی ها و بالازدگی بخشی از سنگفرش ضلع شرقی باغ جنب استخر شرقی توسط پیمانکار انجام شد.

بدر تاکید کرد: یکی دیگر از اقداماتی که محوطه باغ چهلستون انجام گرفت، رطوبت زدایی انبار بلااستفاده باغ و تعمیر و تجهیز آن به منظور ایجاد آبدارخانه جهت استفاده پرسنل چهلستون بود. همچنین تعمیر و ساماندهی تجهیزات دفتر باغ، مرمت و استحکام بخشی درب قدیمی ضلع شمالی چهلستون توسط پیمانکار که به زودی در محل اصل خود قرار خواهد گرفت از دیگر فعالیت های مرمتی بود که انجام گرفت.

وی گفت: همچنین میله های فلزی، برای نصب بر روی رف های ایوان ها جهت جلوگیری از نشستن پرندگان و آسیبی که از طریق فضولاتشان به تزئینات وارد می شود، تهیه شد.

وی همچنین افزود:سم پاشی، هرس درختان و گلکاری فصلی محوطه باغ توسط پیمانکار فضای سبز چهلستون، اجرای عملیات سبکسازی دوپوش اتاق های جنوبی و شمالی عمارت چهلستون و مرمت و استحکام بخشی آن توسط پیمانکار، جمع آوری سوله سرویس های بهداشتی موقت، آسیب دیده و ناکارآمد ضلع شمال غربی باغ چهلستون به منظور ایجاد فضای مناسب، ایمن سازی و اصلاح سیستم برق رسانی عمارت چهلستون توسط پیمانکار، سنگفرش خیابان های ضلع شمالی باغ چهلستون، غبارزدایی، مرمت و روغن کاری درو پنجره های گره چینی عمارت چهلستون، شروع غبارروبی و پاکسازی و تثبیت تزئینات سقف ایوان ستوندار از جمله فعالیت های مرمتی بود که از خردادماه امسال صورت گرفت و هم اکنون به پایان رسیده است.

کد خبر 4129317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha