۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴

همه جهان را می‌توان روی کاغذ آورد

همه جهان را می‌توان روی کاغذ آورد

کتاب «گراردوس مرکاتور، پدر علم نقشه‌کشی نوین» نوشته «آن هاینریش» و با ترجمه شیوا مقانلو را انتشارات ققنوس منتشر کرده است. این کتاب به زندگی کسی می‌پردازد که جهان را روی کاغذ آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، دوران انقلاب علمی، دوره تغییرات بنیادین در باورها، افکار و نظرات بود. طی این دوران که 150 سال، از حدود سال 1550 تا 1700 میلادی طول کشید، نظرات در مورد اخترشناسی، زیست‌شناسی و فیزیک و حتی شیوه کار دانشمندان دچار دگرگونی عمیق شد.

گراردوس مرکاتور، جغرافیدان قرن شانزدهم در سال 1512 میلادی در روپلموند فلاندر متولد شد. او در دوره‌ای از کشمکش‌های مذهبی می‌زیست و برای مدتی به جرم بدعت به زندان انداخته شد.

مرکاتور حرفه‌اش را به عنوان سازنده ادوات ریاضی آغاز کرد، اما با نقشه جهان سال 1569 خود که شیوه جدیدی از نمایش زمین کروی را بر کاغذ مسطح معرفی می‌کرد به شهرتی ماندگار رسید. این روش که سیستم تصویری مرکاتوری نامیده می‌شود، همچنان به کار می‌رود.

کتاب 1585 او با عنوان اطلس، نخستین کتابی بود که از این واژه برای توصیف مجموعه نقشه‎‌‌ها استفاده کرد. کتابی که «آن هاینریش» نوشته و شیوا مقانلو ترجمه کرده، در قالب داستان، مخاطب را با زندگی پدر علم نقشه‌کشی نوین، گراردوس مرکاتور آشنا می‌کند.

«پشت میله‌های زندان، روزهای گرسنگی، ترک منزل، زندگی دانشگاهی، حل مشکلات، به روی کاغذ آوردن جهان، غیرمنصفانه‌ترین مجازات، تاریخی از جهان، مسطح کردن جهان مدور و بافتن پارچه جهان» بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

زندگی مرکاتور در یک نگاه، منابعی برای مطالعه بیشتر، منابع اینترنتی، شرح اصطلاحات، کتاب‌شناسی و نمایه نیز قسمت‌های دیگری هستند که صفحات پایانی کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

کتاب «گراردوس مرکاتور، پدر علم نقشه‌کشی نوین» نوشته «آن هاینریش» و با ترجمه شیوا مقانلو را انتشارات ققنوس در 1500 نسخه و به قیمت 5200 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 2138735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha