۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۱۹

گزارش مهر/

ادامه تب و لرز آمار بیکاری کرمانشاه در زمستان و تابستان/ نرخ مشارکت اقتصادی کرمانشاه 37.1 درصد است

ادامه تب و لرز آمار بیکاری کرمانشاه در زمستان و تابستان/ نرخ مشارکت اقتصادی کرمانشاه 37.1 درصد است

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: جدید ترین نرخ بیکاری کشور به تفکیک استانها تا پایان بهار 93 توسط مرکز آمار ایران ساعاتی قبل منتشر شد که طی آن کرمانشاه با 14.7 درصد بیکار به عنوان چهارمین استان بیکار کشور معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جدید ترین آمار نرخ بیکاری کشور به تفکیک استانهای برای پایان بهار 93 شب گذشته بر روی وب سایت مرکز آمار ایران قرار گرفت. نرخی که بر اساس آن کرمانشاه پس از لرستان، سمنان و چهار محال و بختیاری در جایگاه چهارم ایستاده است.

این در حالی است که کرمانشاه تا پیش از این طبق آمار فصلی که در بهار 93 بر روی سایت قرار گرفته بود، برای  سه ماهه پایانی 92 (زمستان) بیکار ترین استان کشور معرفی شده بود که خبرگزاری مهر در گزارش کرمانشاه بیکارترین استان کشور شد/ اشتغال مسئولان به کشمکش‌های حاشیه‌ای، به آن پرداخت. اما بر اساس آمار جدید کرمانشاه با 14.7 درصد بیکار تا پایان بهار 93 در جایگاه چهارمین استان بیکار کشور قرار گرفته است و لرستان با قرار گرفتن در صدر این جدول جایگاه کرمانشاه را از آن خود کرده است.

نکته قابل توجه قرار گرفتن ایلام در جایگاهی بهتر از استان کرمانشاه است.

گفتنی است نرخ بیکاری استان کرمانشاه در بهار سال 92 (در مقایسه نقطه به نقطه) برابر با 11.4 درصد اعلام شده بود که بر اساس آن در جایگاه دهمین استان بیکار کشور قرار داشت که در مقایسه با امسال 6 پله سقوط داشته است.

نرخ فصلی آمار بیکاری با توجه به تعداد بالای نیروهای کاری که در استان کرمانشاه به صورت فصلی شاغل یا بی کار محسوب می شوند بسیار متغیر است.

اعلام نرخ جدید مشارکت کرمانشاه

مدیر کل دفتر آمار استانداری کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر اظهار داشت: نرخ بیکاری توسط مرکز آمار ایران به صورت فصلی یعنی 4 بار در سال اعلام می شود که آمار جدید برای بهار سال 93 است.

مژگان نمکیان اظهار داشت: علاوه بر نرخ بیکاری در این آمار میزان نرخ مشارکت اقتصادی نیز اعلام می شود که این آمار برای استان کرمانشاه در گزارش جدید 37.9 در صد اعلام شده است.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی عبارت است از نسبت جمعیت فعال اعم از شاغل و بیکار 10 ساله و بیشتر یا 15 ساله و بیشتر به جمعیتی که در سن کار 10 ساله یا 15 ساله و بیشتر که در عدد 100 ضرب می شود.

نمکیان ادامه داد: نرخ بیکاری نیز بر اساس نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال ( شاغل و بیکار) که نتیجه این نسبت در 100 ضرب می شود.

مدیرکل دفتر آمار استانداری کرمانشاه ادامه داد:نرخ بیکاری یکی از شاخص هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی یک کشور و منطقه مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی است و افزایش و کاهش آن همواره مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار می گیرد.

نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار تا پایان بهار 93

وی با توضیح تعریفی که مرکز آمار ایران از افراد شاغل دارد گفت: طبق تعریف کار، تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول یک هفته مرجع، حداقل یک ساعت کار کنندو یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند شاغل محسوب می شوند.

نرخ بیکاری در کرمانشاه هشدار دهنده است/ سفر قریب الوقوع وزیر اقتصاد

نماینده مردم سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلان غرب در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: نرخ بیکاری در کرمانشاه هشدار دهنده است و اگر برای برون رفت از آن تدبیری اتخاذ نشود تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت.

فتح الله حسینی اظهار داشت: پروژه های نیمه تمام زیادی در استان کرمانشاه خودنمایی می کند که عدم تخصیص اعتبار برای آنها می تواند افزایش تورم و بیکاری را به دنبال داشته باشد. بنابراین باید تمام تلاش ما در راستای به اتمام رسیدن پروزه های بزرگی باشد که قبلا حجم زیادی اعتبار را گرفته ولی همچنان به اتمام نرسیه اند.

وی با اشاره به سفر قریب الوقوع وزیر اقتصاد به کرمانشاه اظهار داشت: در این سفر در خصوص راهکارهای تغییر این مسیر رایزنی خواهیم کرد.

 

کد خبر 2335983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha