۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۲۱

«رادیو هفت» تعطیل می‌شود؟

ستاره‌ها به بازار کوچ می‌کنند!

ستاره‌ها به بازار کوچ می‌کنند!

برنامه تلویزیونی «رادیو هفت» در حالی به‌دلیل «بی‌پولی» در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌است که تیم سازنده این مجموعه موفق تلویزیونی به‌تازگی در قالب برنامه «سبد» به شبکه بازار کوچ کرده‌اند.

مجله مهر: برای مخاطبان شبانگاهی رسانه ملی دیگر عادت شده است که در میان شبکه‌گردی‌های شبانه خود دقایقی را مهمان گعده رادیویی‌ها در تلویزیون شوند. «رادیو هفت» برنامه‌ای ترکیبی و جذاب است که با اصول و قواعد یک برنامه رادیویی، سیمایی متفاوت از برنامه‌سازی در تلویزیون را به‌تصویر کشیده و به همین واسطه به‌یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رسانه ملی بدل شده‌است.

منصور ضابطیان در مقام مجری، تهیه‌کننده و اساساً مبتکر اصلی این برنامه اما اخیراً اعلام کرده‌است به‌دلیل مشکلات مالی احتمالاً پخش این مجموعه تنها تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و پس از آن تولیدش متوقف خواهد شد.

چرا «رادیو هفت»محبوب شد؟

محبوبیت برنامه «رادیو هفت» اما یک ادعای رسانه‌ای صرف نیست چراکه علاوه‌بر آمار رسمی سازمان صداوسیما معدود فرصت‌هایی که برای گردهم‌آیی مخاطبان این برنامه فراهم آمده‌است با استقبالی بی‌نظیر مواجه شده‌است. مانند برنامه هم‌نشینی با رادیو هفتی‌ها که چندی قبل در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و میزان استقبال مخاطبان این برنامه به حدی بود که رسانه‌ها ناگزیر تیتر زدند؛ «طرفداران رادیو هفت ترکاندند!»

اگر به‌دنبال دلیل این استقبال و طرفداری می‌گردید هم کافیست سری به سایت ویکی‌پدیا بزنید تا ببنید در برابر نام «رادیو هفت» چه تعریفی درج شده‌است؛ «رادیو هفت نام یک برنامه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان است که با هدف آرامش‌بخشی، هر شب از شبکهٔ آموزش سیما پخش می‌شود.» همین آرمش‌بخشی در کنار ابتکارهای خلاقانه گروه سازنده برای محبوب شدن یک برنامه زنده تلویزیونی کافیست.

مشکل مالی دامن‌گیر شبکه آموزش

با وجود این کارنامه درخشان اما تولید «رادیو هفت» بنابر گفته تهیه‌کننده به‌دلیل مشکلات مالی متوقف خواهد شد. البته سال گذشته و در چنین ایامی بازهم شایعه تعطیلی همیشگی این برنامه منتشر شد که سریعاً از سوی مسئولان شبکه تکذیب شد. این‌بار اما نه فقط خبر تکذیب نشد که منصور ضابطیان رسماً آن را تأیید کرده‌است.

«مشکل مالی» در حالی به‌عنوان بهانه تعطیلی این برنامه موفق اعلام می‌شود که ضابطیان چند ماه پیش در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود: «از ترس مردم هیچگاه نتوانستیم رادیو هفت را قطع کنیم». وی البته درباره قبول این شرایط توضیحاتی داده‌است؛ «رادیوهفت بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارد تولید گرانی دارد و به دلیل اینکه شبکه آموزش توانایی حمایت مالی از برنامه را ندارد ما هم علی‌رغم میل باطنی‌مان مجبوریم که برنامه را تعطیل کنیم.»

کوچ ستاره‌ها به بازار؟

مشکل مالی و تعطیلی برنامه «رادیو هفت» در شبکه آموزش در حالی است که تیم سازنده این برنامه موفق چند صباحی است تجربه‌ای مشابه را در قالب برنامه صبحگاهی «سبد» در شبکه بازار آغاز کرده و موفق هم بوده‌اند. این توفیق با توجه به اینکه فضای کلی برنامه به‌دلیل سیطره موضوعات اقتصادی قرابت بیشتری با دغدغه‌های روزانه مخاطبان رسانه ملی دارد، چندان هم دور از انتظار نبود.

البته سیاست جذب ستاره‌های اجرا در سیما مدتی است در دستور کار شبکه تلویزیونی «بازار» قرار دارد و در کنار منصور ضابطیان و احسان کرمی از برنامه «رادیو هفت» چهره‌های دیگری چون شهرام شکیبا، سیدکاظم احمدزاده، محمد جعفر خسروی، رضا درستکار و محمود شهریاری از دیگر مجریان شناخته شده شبکه‌های دیگر سیما هستند که اخیرا به ترکیب برنامه‌سازان شبکه بازار پیوسته‌اند.

در این مورد اما اصل داستان احتمالاً کوچ تیم خلاق «رادیو هفت» به شبکه‌ای با «توان مالی بالاتر» است. کوچی که حداقل بهره آن دستان بازتر برای تجربه نوآوری‌های تازه است. این تیم آزمون خود را در جذب مخاطبان بالقوه رسانه ملی به اثبات رسانده‌اند. باید دید مسئولان شبکه آموزش در قبال این کوچ اجباری چه واکنشی از خود نشان می‌دهند؛ آیا به‌راحتی حاضرند این برگ برنده را در سبد «بازار» قرار دهند؟

کد خبر 2395318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha