۲۲ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۵۶

علاقه مردم استان مرکزی به موسیقی هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است

علاقه مردم استان مرکزی به موسیقی هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است

اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، 77 درصد مردم استان مرکزی علاقمند به موسیقی هستند که این علاقه آنان هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرگزاری مهر در اراک، غلامرضا فتح‌آبادی افزود: علاقه مردم استان مرکزی به موسیقی سبب شده این استان پس از استان‌های کردستان، ایلام، البرز، کرمانشاه و زنجان رتبه ششم را در کشور به خود اختصاص دهد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اضافه کرد: ساکنان استان مرکزی 49.2 درصد از طریق CD و MP3 و 19.7 درصد از طریق تلویزیون و 6.4 درصد نیز از طریق رادیو موسیقی را گوش می‌دهند که از میانگین کشوری بالاتر است.

فتح آبادی میانگین کشوری استفاده مردم از موسیقی را 46.2 درصد از طریق cd و MP3 و 15 درصد از طریق تلویزیون و 6.7 درصد از طریق رادیو عنوان کرد و گفت: این یافته ها بر اساس طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی کشور از سوی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور منتشر شده است.

وی با بیان اینکه موسیقی سنتی با 43 درصد، موسیقی پاپ ایرانی با 29 درصد و موسیقی محلی ایرانی با 28 درصد بیشترین مستمعان موسیقی را تشکیل می‌دهد تصریح کرد: مردان 11 درصد بیشتر از زنان موسیقی گوش می‌دهند. در مقایسه ساکنان  شهرها هفت درصد بیشتر از ساکنین روستاها به موسیقی گوش می‌دهند.

دبیر کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان با اشاره به اینکه سنی‌ها چهار درصد بیشتر از پیروان مذهب تشیع موسیقی گوش می‌دهند گفت: بین اقوام نیز در گوش دادن به موسیقی تفاوت‌هایی وجود دارد به گونه‌ای که اقوام کرد، لر، ترک به ترتیب با 81، 74 و 73 درصد بیشترین مستمعان موسیقی در کشور هستند.

به گفته وی جوانان در مقایسه با سایر گروه‌های سنی به موسیقی بیشتر گوش می‌دهند به طوری که 89.5 درصد جوانان مستمعان موسیقی هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه با افزایش تحصیلات میزان گوش دادن به موسیقی نیز افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: تنها 39.8 درصد افراد بی‌سواد و کم سواد به موسیقی گوش می‌دهند، در مقابل 85.9 درصد افراد تحصیلکرده و بالای دیپلم به موسیقی علاقمند هستند.

وی با بیان اینکه بین سطح درآمد و گوش دادن به موسیقی نیز ارتباط مستقیمی وجود دارد گفت: این بررسی نشان می‌دهد که تنها 60 درصد افراد با درآمد پایین به موسیقی گوش می‌دهند و در مقابل 86 درصد افراد با درآمد بالا موسیقی گوش می‌دهند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در رابطه با میانگین زمان گوش دادن به موسیقی در هر شبانه‌روز در استان گفت: در این بررسی این میزان در استان یک ساعت و 36 دقیقه است که از میانگین کشوری که یک ساعت و 41 دقیقه است، پایین‌تر بوده و استان در رتبه 19 قرار می‌گیرد. همچنین از نظر مدت زمانی، مردم استان‌های زنجان، خوزستان و هرمزگان بیشتر وقت خود را به گوش دادن به موسیقی سپری می‌کنند، یعنی به ترتیب 2 ساعت و 18 دقیقه، 2 ساعت و 11 دقیقه، 2 ساعت و 8 دقیقه در شبانه‌روز.

کد خبر 1623785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha