۱۲ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۲۱

مهر گزارش می دهد/

حال و هوای مشهد الرضا(ع) در روز شهادت امام رئوف/ شور ماتم در خیابان های منتهی به حرم امام رضا(ع)

حال و هوای مشهد الرضا(ع) در روز شهادت امام رئوف/ شور ماتم در خیابان های منتهی به حرم امام رضا(ع)

مشهد - خبرگزاری مهر: روز شهادت سلطان عشق در مشهد الرضا(ع) حال و هوای عجیبی داشت، حال و هوایی که هر عاشقی در آرزوی آن بود تا او هم در غم شهادت آقا، با جوادالائمه(ع) هم نوا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز توس سیاه پوش، غرق ماتم و عزا بود و مردم از سراسر ایران برای عزاداری آقا امام رضا(ع) وارد مشهد شده بودند، دسته ها و هیات هایی که از شهر های دور و نزدیک، پیاده و سواره به پابوس آقا شتافته اند تا با ناله ها و سینه های سوخته عشق خود را به رخ آسمانیان بکشانند.

اینجا مشهد الرضا(ع) است، شهر عشق و شور زمینیان و افلاکیان برای مولایمان علی ابن موسی الرضا(ع) و این روز ، روز شهادت سلطان عشق است و این شهر حال و هوای عجیبی دارد، حال و هوایی که هر عاشقی آرزوی بودن در آن را دارد تا او هم در غم شهادت آقا، با جوادالائمه(ع) هم نوا شود.

خیابان های اطراف حرم غرق شور عزاداران امام هشتم(ع) بود

امروز حرم مطهر رضوی و خیابان های اطراف حرم غرق در شور عزاداران امام هشتم(ع) و مملو از جمعیت مردمی بود که برای پذیرائی از آنها در هر گوشه و کناری به چشم می خوردند.

خیابان امام رضا(ع) پر از دسته ها و هیئت های عزاداری از سراسر ایران بود که هر کدام با لهجه و زبان خود شرح دلدادگی به ساحت مقدس امام عشق را می خواندند.

از کنار هر دسته و هیئتی که رد می شدی با تمام وجود سوز و عمق ماتم و عزای آنها را درک می کردی، صدای رضا رضای عزاداران، امروز خیابان ها مشهد را محشر تماشای افلاکیان کرده بود.

کوچه به کوچه و قدم به قدم بوی اسپند خیمه هایی که برای پذیرائی از عزاداران بر پا شده بودند بلند بود و جوانانی که با سینی های چای، شربت و شیر را به جمعیت تعارف می کردند.

توزیع نذری در بین عزاداران

در برخی از کوچه ها مردم مشغول توزیع نذری در بین عزاداران بودند و یک نفر سر کوچه از آنها برای دریافت شله مشهدی دعوت می کرد.

نزدیک حرم جمعیت در هم قفل شده بود ولی مردم آرام آرام و رضا رضا کنان به سمت درب های ورودی حرم پیش می روند، خادمان حرم آقا هم مهربانانه از مهمانان و عزاداران استقبال کرده و به آنها التماس دعا می گفتند.

وارد حرم که می شوی با جمعیت عظیمی مواجه می شوی که با چشمان اشکبار روبروی ضریح آقا ایستاده و مشغول سلام دادن هستند.

پیرزنی که  به گوشه ستونی تکیه کرده است با صدای بلند گریه کرده و با آقایش درد دل می کند، در میان گریه دست هایش را رو به سوی آسمان دراز کرده و خدا را شکر می کند که به او توفیق ازیارت در این روز را عطا کرده است.

نزدیکش می شوم همچنان در حال راز و نیاز است، می گوید: آقای خوبم با پای پیاده از میان سنگلاخ ها و ریگ جاده ها گذشتم تا به زیارتت بیایم، تمام طول راه به این فکر می کردم که وقتی چشمم به ضریحت می افتد شفای پسر مریضم را از تو بخواهم ولی الان که رسیدم زبانم از گفتن خواسته ام عاجز است.

آقا جان تنها و غریب و بی کسم عزاداری مرا بپذیر، مرا حلال کن اگر حق تو را به درستی به جا نیاورده ام...

آقا جان این همه راه با این پا های درد مند این تو بودی که مرا کشاندی، می گویند هر کسی بیاد تو این حرم دست خالی بر نمی گرده، پس لطفی بکن و گوشه چشمی نشانم بده و پسر مریضم را شفا بده...

در گوشه دیگری مردی زیر لب دعا می خواند و به پهنای صورت اشک می ریزد.

فضای ملکوتی صحن و سرا با عزاداری های عاشقان

داخل حرم جمعیت زیادی در حال عزاداری هستند که شکوه خاصی به فضای ملکوتی صحن و سرای آقا داده است.

صدای نوحه خوانی ها بلند است و اشک هر عزاداری را جاری می کند یکی از مداحان اهل بیت(ع) این گونه می خواند: حرف از صفای جنت تو صحن تو حرومه، چشمم ندیده حج رو، نه صحن کربلا رو، امام خدا نگیره از ما امام رضا رو...

محمد صفائی یکی از عزاداران که همراه هیئتی از اصفهان به مشهد آمده است می گوید: با اینکه دست خالی آمدیم هیچ مشکلی برای اسکان و حتی غذا نداشتیم چرا که از بدو ورود مسئولان و استقبال کنندگان مشهدی همه چیز را برایمان محیا کرده بودند.

وی ادامه می دهد: چند سال است که همراه همین هیئت برای عزاداری شهادت امام رضا(ع) به مشهد می آید و شاهد پذیرائی عاشقانه مردم مشهد از زائران و عزاداران است.

صفائی عنوان می کند: بزرگترین حاجتم ظهور آقا امام زمان(عج) و بعد شفای همه بیماران است.

زهرا مصطفوی هم همراه خانواده اش از سه روز قبل به مشهد آمده است می گوید: همیشه عزاداری امام رضا(ع) را از تلویزیون می دیدم و حضورم امروز آن هم در این فضای ملکوتی بزرگترین آرزویم بود.

وی می افزاید: از اینکه قرار است فردا به شهرمان برگردم دلم می گیرد و فقط دعا می کنم که هر کسی که آرزوی زیارت امام رضا(ع) را دارد به حاجتش برسد.

محمود خاکسار از روستای بوری آباد تربت حیدریه هم که با پای پیاده به مشهد آمده است می گوید: الان سال دومی است که می آیم و نذر کرده ام که هر سال برای شهادت آقا با پای پیاده به مشهد بیایم.

وی می افزاید: آرزویم این است که همه بیماران شفا پیدا کنند و همه جوانان عاقبت به خیر شوند.

نماز ظهر امروز در صحن و سرایی که پر از عزاداران و عاشقان علی ابن موسی الرضا(ع) است صفای خاصی داشت و تا ساعت یک عزاداری ادامه یافت و بعد از آن زیارت جامعه کبیره و زیارت امین الله توسط ذاکران اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی قرائت شد و بار دیگر نوحه خوانی و سینه زنی برای آقا علی ابن موسی الرضا ادامه یافت.

کد خبر 2206594

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha