۳۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۴

نوش آبادی مطرح کرد:

لرستان مهد تربیت شخصیتهای برجسته علمی و فرهنگی

لرستان مهد تربیت شخصیتهای برجسته علمی و فرهنگی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان را مهد تربیت شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی دانست و گفت: علمایی همچون آیت الله بروجردی، آیت الله کمالوند، آیت الله آدینه وند به مردم لرستان، کشور و حتی دنیای اسلام اعتبار داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نوش آبادی ظهر پنج شنبه در مراسم معارفه مدیرکل جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق پایه گذار مذهب تشیع و محور دانش و علوم در عصر خود و در تمامی اعصار و قرون بوده است و علت ماندگاری و رمز پایداری مذهب تشیع گره خوردن این مذهب با فرهنگ ناب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مذهب تشیع ترجمان اسلام ناب است اضافه کرد: ما به این مکتب و مذهب افتخار می کنیم و جهان اسلام را به پرهیز از تخریب تشیع دعوت می کنیم.

هر جامعه ای هویت خود را از فرهنگ می گیرد

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنصر فرهنگ را بالاترین و والاترین موضوع برای هر جامعه دانست و عنوان کرد: هر جامعه ای هویت خود را از فرهنگ می گیرد و ما نیز در کشور یک فرهنگ و هویت مستقل به نام تمدن اسلامی ایرانی داریم که در طول تاریخ هیچ توقفی نداشته است و امروز نیز که به برکت انقلاب اسلامی به فرهنگ توجه شده است نباید این فرهنگ اسلامی دچار تعلل شود.

نوش آبادی ادامه داد: مسیر فرهنگ دینی و اسلامی ایرانی بایستی تداوم داشته و گسترش پیدا کند و کشوری که شعار آن استقلال فرهنگی باشد نباید دچار ایستایی و تعلل شود و دولتی که شعار اعتدال و توجه به همه اندیشه ها، افکار و ایده ها را سر می دهد باید از تمام ظرفیت ها برای رسیدن به اعتلای فرهنگی استفاده کند.

وی تصریح کرد: ما بایستی با بهره گیری از همه توانمندیها و پرهیز از خط کشی های سیاسی و جناحی به پیشبرد برنامه ها در حوزه فرهنگ کمک کنیم و جلوی افرادی که برای گسترش فرهنگ مشارکت می کنند را نگیریم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به شعارها و وعده های خود تا حد امکان عمل کرده است بیان داشت: دولت در همه عرصه ها خود را به پیش برده به طوریکه در حوزه سیاست خارجی شاهد کاهش تنش ها و تقویت روابط با همه دنیا به جز رژیم غاصب اسرائیل هستیم.

توجه به فضای باز فرهنگی یکی از سیاستهای وزارت ارشاد

نوش آبادی همگرایی منطقه ای و همگرایی با کشورهای اسلامی را یکی از سیاست های دولت یازدهم برشمرد و گفت: دولت تدبیر و امید در این زمینه تلاش های زیادی را صورت داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت  در حوزه شفاف سازی پرونده هسته ای نیز اقدامات مناسبی را انجام داده است اظهار داشت: در این خصوص برجسته ترین دیپلمات ها انتخاب شده اند و در صدد شکستن سد تحریم ها هستیم به طوریکه آثار فروریختن دیوار آهنین تحریم ها قابل مشاهده است و اینها حاصل تلاش سیاست خارجی در این زمینه است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که دولت تلاش می کند از یک اقتصاد پویا و مقاومتی با سیاستی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ کرده است برخوردار شود عنوان کرد: در حوزه فعالیت های اقتصادی نیز دولت توان خود را برای ایجاد کارآفرینی و مهار تورم به کار گرفته و فعالیت های غیر دولتی نیز در حال گسترش است.

نوش آبادی توجه به فضای باز فرهنگی را یکی از سیاستهای وزارت ارشاد دانست و تصریح کرد: ایجاد این فضای باز فرهنگی در صورتی میسر است که به مبانی اسلامی خدشه ای وارد نشود.

وی به دو شرط اساسی برای آزادی در حوزه هنر و مطبوعات اشاره کرد و گفت: عدم تعرض به مبانی اسلامی و دینی و عدم تعارض با حقوق مردم دو شرط مهم برای آزادی در حوزه هنر و مطبوعات هستند که اگر این دو اصل رعایت شوند این افراد می توانند آزادانه بنویسند، آزادانه بگویند و آزادانه نشر دهند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: آزادی ها نباید به استقلال کشور لطمه ای وارد کنند و برعکس استقلال کشور هم نباید سدی برای تنگ کردن آزادی ها باشد.

لرستان مهد تربیت شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی

نوش آبادی لرستان را یکی از استان ها باظرفیت و مهم کشور برشمرد و گفت: این استان به لحاظ جمعیت 13 امین استان کشور است که از نظر منابع آبی نیز سومین استان کشور محسوب می شود و این در حالی است که این استان در حوزه تامین آب مشکلات زیادی دارد بنابراین بایستی فرصتی فراهم شود که این استان بتواند از ظرفیت های بخش آب بخوبی استفاده کند.

وی به نقش مردم لرستان در عرصه های مختلف انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: مردم لرستان بسیار قانع، مهمان نواز، صبور و پرتلاش هستند که در عرص های مختلف نقش اساسی داشته اند و با تقدیم شش هزار و 200 شهید، 15 هزار جانباز و 900 آزاده دین خود را به کشور ادا کرده اند لذا لازم است مدیران استان به این استان کمتر توسعه یافته توجه بیشتری داشته باشند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان را مهد تربیت شخصیت های برجسته علمی فرهنگی دانست و گفت: علمایی همچون آیت الله بروجردی، آیت الله کمالوند، آیت الله آدینه وند به مردم لرستان، کشور و حتی دنیای اسلام اعتبار داده اند و همچنین مفاخری مانند استاد زرین کوب، سید جعفر شهیدی، جواد بختیاری استاد خوشنویس، منوچهر کولیوند شاعر لک زبان و ... هویت بخشی کرده اند.

نوش آبادی سبقه مطبوعاتی استان لرستان را به بیش از یکصد سال دانست و افزود: مردم لرستان حدود یک قرن است در عرصه قلم و مطبوعات صاحب سبک و اثر هستند و تنوع گویش های لری و لکی  در لرستان حائز اهمیت است.

هویت فرهنگی با جابجایی دولت ها تغییر نمی کند

وی به استعدادهای لرستان در زمینه موسیقی اشاره کرد و اظهارداشت: موسیقی حماسی و اصیل لری برای همگان شیرین است و موسیقی لری در جهان زبانزد بوده و حتی کشورهای مجاور و کشورهای اروپایی را احاطه کرده است به طوریکه مردم اروپا علاقمندی خود را برای شنیدن موسیقی لری نشان داده اند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اضافه کرد: ظرفیت ها و استعدادهای لرستان در زمینه موسیقی می تواند این استان را به نقطه پایلوت فرهنگی هنری در کشور تبدیل کند.

نوش آبادی توسعه و ترویج فعالیتهای مرتبط با حوزه قرآن و عترت را یکی از رویکردهای وزارت ارشاد دانست و اظهار داشت: ما به دنبال ترویج فرهنگ ناب اسلامی و اعتلای این فرهنگ هستیم بنابراین لازم است به موازات کارهایی که در حوزه هنری انجام می دهیم به ترویج فرهنگ قرآنی و فرهنگ عترت بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ با سلیقه های سیاسی تغییر نمی کند افزود: ما سیاست های کلی نظام را در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و از آن ها الگو می گیریم و باید بدانیم هویت فرهنگی با جابجایی دولت ها تغیر نمی کند بنابراین بایستی کمک کنیم فرهنگ اسلامی حفظ شود.

کد خبر 2354653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha