۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶

حجت الاسلام سهرابی:

80 درصد بقاع متبرک خراسان شمالی قدیمی و نیازمند مرمت و بازسازی است

80 درصد بقاع متبرک خراسان شمالی قدیمی و نیازمند مرمت و بازسازی است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: 80 درصد از بقاع متبرک موجود در خراسان شمالی قدیمی بوده و نیازمند مرمت و بازسازی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیف الله سهرابی صبح شنبه در بازدید از طرح های عمرانی امامزاده های خراسان شمالی، با اشاره به این که در این استان 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر 39 پروژه عمرانی در بقاع متبرک و امامزاده های این استان در دست اجرا قرار دارد.

به گفته وی در حال حاضر 39 طرح عمرانی با اعتباری بیش از 27 میلیارد ریال در امامزاده ها و بقاع متبرک استان در دست اجرا قرار دارد.

حجت الاسلام سهرابی افزود: همچنین اکنون در حدود 60 درصد از امامزاده های موجود در این استان عملیات های مرمت و بازسازی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: با این وجود به دلیل قدیمی بودن ساختمان غالب امامزاده های این استان، بسیاری از این اماکن متبرکه نیازمند اجرای عملیات عمرانی هستند اما به دلیل کمبود اعتبارات این پروژه ها اجرا نمی شود که در این زمینه نیازمند یاری مردم و خیران هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به اعتبارات مصوب در سفر مقام معظم رهبری به این استان برای بازسازی و نوسازی بقاع متبرک، اظهار کرد: اعتبارات مصوب سفر رهبری برای کمک به بقاع متبرکه استان 38 میلیارد ریال است که این اعتبارات تخصیص یافته و در بین شهرستان های مختلف توزیع شده است.

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با انتقاد از نحوه همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در زمینه بقاع متبرکه میراثی، افزود: اکنون از 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده در استان 28 امامزاده در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اند و در این امامزاده ها اجازه ساخت و ساز و یا مرمت به اداره کل اوقاف و امور خیریه داده نمی شود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب این امامزاده ها، افزود: این اماکن متبرک در حال تخریب و فروریزی هستند اما سازمان میراث فرهنگی اجازه اجرای طرح های عمرانی در آنها را نمی دهد و از طرف دیگر خود این سازمان نیز برای مرمت این اماکن متبرک و فرهنگی اقدامی نمی کند.

حجت الاسلام سهرابی امامزاده احمد بن موسی کوران، امامزاده محمد باقر اسفیدان و امامزاده محمد رضا(ع) لنگر را از جمله بقاع متبرکه میراثی در حال تخریب عنوان کرد و گفت: باید هر چه سریع تر برای ترمیم و بازسازی این امامزاده ها اقدام شود چرا که این اماکن مقدس به معنای واقعی در حال ریزش هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در ادامه همچنین با اشاره به اجرای طرح جامع در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، اظهار داشت: طرح جامع این امامزاده در یک برنامه پنج ساله و شامل ساخت زائرسرا، مجتمع فرهنگی، کتابخانه، فضاهای اقامتی، فضای سبز و ... طراحی شده و در حال اجرا است.

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: افزون بر این به منظور احداث سه صحن در این امامزاده نیز چهار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که در صورت تامین اعتبار تا دو سال آینده به اتمام می رسد.

 

کد خبر 2360120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha