۱۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱

احتمال 30 درصدی تکثیر یوز/ انتقال "کوشکی" و "دلبر" زیر نظر مشاوران

احتمال 30 درصدی تکثیر یوز/ انتقال "کوشکی" و "دلبر" زیر نظر مشاوران

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی بااشاره به انتقال کوشکی ودلبربه پارک پردیسان گفت:انتقال یوز هابا نظر مشاوران بین المللی انجام شده ودر بهترین حالت موفقیت 30 درصدی در تولید یوزخواهند داشت.

هومن جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جایگاه نگهداری و تکثیر یوزپلنگ در پارک پردیسان به شکلی ساخته شده که بتوان تمام یوزهایی که مانند دلبر و کوشکی دچار حادثه می شوند را به این مرکز انتقال داد.

وی با اشاره به انتقال دو یوزپلنگ نر و ماده ای که در دو جای جداگانه و به تنهایی نگهداری می شدند به مرکز نگهداری یوزپلنگ آسیایی در پارک پردیسان اظهار داشت: مراحل انتقال دلبر و کوشکی به این مرکز زیر نظر مشاوران بین المللی انجام شده و این مکان صرفا مکانی برای تکثیر نیست.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی  به نصب دوربین های کنترل و نیروی انسانی کافی برای نگهداری و نظارت در این مرکز یادآور شد: چنانچه یوزپلنگ هایی که به این مکان منتقل می شوند قابلیت برگشت به طبیعت را داشته باشند این اقدام در مورد آنها انجام می شود و آنهایی که این قابلیت را نداشته باشند برای پروژ تکثیر یوز در اسارت استفاده می شوند.

به گفته جوکار، بر اساس نظر مشاوران بین المللی که افرادی بسیار مسلط در این زمینه هستند در خوش بینانه ترین حالت با داشتن یک یوزپلنگ نر و یک یوزپلنگ ماده شاهد موفقیت 30 درصدی در زادآوری و تولد یک یوز جدید خواهیم بود اما عملا این درصد که در بهترین شرایط پیش بینی شده هم درصد پایینی است.

وی افزود: اما به هر حال انتقال این دو گونه که مدت ها از طبیعت جدا شده و هیچ شانس بهتری ندارند و هر کدام به تنهایی زندگی می کردند به این مرکز، به نفع هر دوی آنهاست.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در پاسخ به اینکه گفته می شود این دو یوز به دلیل اینکه مدت ها به تنهایی زندگی کرده اند امکان دارد در مجاورت یکدیگر حالت تهاجمی داشته باشند، تصریح کرد: فضای این مرکز به هیچ عنوان به شکلی نیست که این دو یوز را در ابتدا در قفس یا فنسی مشترک نگهداری کنند بلکه دارای محوطه های مشترک و جداگانه فراوانی است که هر یک کاربری دارند.

جوکار تاکید کرد: در ابتدا اصلا این دو یوز یکدیگر را نمی بینند و با اینکه به یک مرکز منتقل می شوند اما با فاصله زیاد از هم و در دو فنس جداگانه نگهداری می شوند تنها گاه گاهی ممکن است همدیگر را ببینند و چنانچه یوز ماده تمایل نشان دهد با یکدیگر برخورد خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه دوستداران محیط زیست اطمینان داشته باشند که داستان ببرها در مورد این یوزها تکرار نمی شود اظهار داشت: الگوی نگهداری یوزها در این مرکز بر اساس مطالعات انجام شده در سراسر دنیا و با نظر مشاوران بین المللی انجام شده و تجربیاتی که در دیگر کشورها مانند دوبی و اتریش در این خصوص کسب شده بکار گرفته می شود و امیدواریم بتوان از این مرکز برای تکثیر این یوزها در اسارت نهایت استفاده را ببریم.

کد خبر 2436270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha