۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۹:۳۴

با تصویب نمایندگان؛

کلیه دارندگان وسیله نقلیه مکلف به بیمه شخص ثالث شدند

کلیه دارندگان وسیله نقلیه مکلف به بیمه شخص ثالث شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دائمی کردن لایحه بیمه اجباری، کلیه دارندگان وسایل نقلیه را مکلف به بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه خود کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب ماده ای از این لایحه، مقرر کردند اصطلاحات به کار برده شده در این قانون دارای معانی به شرح زیر است:

الف ـ خسارت بدنی: هر نوع دیه یا ارش ناشی از نوع صدمه به بدن مانند شکستگی، نقص و ازکارافتادگی عضو، اعم از جزئی یا کلی، موقت یا دائم، دیه فوت و هزینه معالجه، با رعایت ماده ۳۶ این قانون به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون.

ب ـ خسارت مالی: زیان هایی که به سبب حوادث مشمول بیمه، موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد می شود.

پ ـ حوادث: هرگونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه موضوع بند (ث) این قانون و محمولات آنها از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش سوزی و یا انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیر مترقبه.

ت ـ شخص ثالث: هر شخصی که به سبب حوادث موضوع این قانون دچار خسارت بدنی و یا مالی شود. به استثناء راننده مسبب حادثه.

ث ـ وسیله نقلیه: وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی شهری و بین شهری و واگن متصل یا غیر متصل به آن و یدک و تریلر متصل به آنها.

ج ـ صندوق: صندوق تامین خسارت های بدنی.

چ ـ بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ح ـ راهنمایی و رانندگی: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی.

همچنین بر اساس ماده دیگری از این قانون، کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون، اعم از اینکه اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشند، مکلف اند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می شود، حداقل به مقدار مندرج در ماده ۸ این قانون، نزد شرکت بیمه ای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی داشته باشد، بیمه نماید.

بر اساس تبصره ۱ این ماده، دارنده از نظر این قانون، اعم از مالک یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید، تکلیف از دیگری ساقط می شود.

همچنین بر اساس تبصره ۲ این ماده، مسئولیت دارنده وسیله نقلیه در تحصیل بیمه نامه موضوع این قانون، مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منصوب به فعل یا ترک فعل او است، نمی باشد. در هر حال خسارت وارد شده از محل بیمه نامه وسیله نقلیه مسبب حادثه پرداخت می گردد.

کد خبر 2968115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha