۵ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۹

پاپ فرانسیس باز هم کشتار ارامنه توسط عثمانی را نسل کشی نامید

پاپ فرانسیس باز هم کشتار ارامنه توسط عثمانی را نسل کشی نامید

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی را نمونه نسل کشی انسان توصیف کرد و آنرا محکوم نمود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاپ در جریان سفرش به ارمنستان کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی در اوایل قرن بیستم را نسل کشی توصیف کرد و خطاب به «سرژ سرکیسیان» رئیس جمهور، مسئولان سیاسی و دیپلمات های ارمنستانی اظهار داشت: « متاسفانه این فاجعه ... و این نسل کشی سرآغاز مجموعه تاسف بار فجایع هولناکی بود که در قرن گذشته اتفاق افتاد.»

وی که برای دومین بار از عبارت «نسل کشی» برای اشاره به کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی استفاده می کرد، خاطر نشان ساخت که «این فجایع هولناک قرن گذشته با انگیزه های نژادی، ایدئولوژیک یا دینی صورت می گرفت و تا جایی عقل قاتلان را از سر آنها خارج کرده بود که آنها تصمیم به نابودی کامل یک ملت گرفتند.»

روز ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ شاهد کشتار ارامنه به دستور حکام دولت عثمانی بود و در آن زمان صدها هزار نفر که برخی آمار آنرا حتی یک و نیم میلیون نفر هم ذکر کرده اند، به خاک و خون کشیده شده و یا آواره شدند و همین مساله به یکی از موانع اصلی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا هویت اسلامی این کشور را مانع پذیرش عضویت آن در اتحادیه اروپا عنوان کرده بود.

کد خبر 3694392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
      0 0
      درست است که ترکیه سنی را ازین روی که مسلمانند قبول داریم و ارتباطمان با آنها ازین جهت است، ولی باید بدانیم این ترکیه همان عثمانی است که استان جزیره که شهرهای تاریخی بسیار ما مانند آمِد(آیت اله آمدی ازاین شهر است)، نصیبین و... و بغداد و کلا عراق را از ما جدا ساخت. کمک های آلمانها در جنگ های ایران و عثمانی به نفع عثمانیان را فراموش نکنیم. ارامنه، یونانیان و کردها را نسل کشی کرد. این واقعیت تاریخ است و تاریخ به ما پند می دهد که در رابطه با دشمن دیرین احتیاط و اقتدار را فراموش نکنیم.