۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸

معاون طب سنتی وزیر بهداشت تاکید کرد:

ظرفیت بالای طب سنتی برای ارتقای خدمات رسانی در حوزه سلامت

ظرفیت بالای طب سنتی برای ارتقای خدمات رسانی در حوزه سلامت

همدان- معاون طب سنتی وزیر بهداشت با بیان اینکه طب ایرانی در باورها و اعتقادات مردم ریشه عمیق دارد، گفت: ظرفیت بزرگی در طب سنتی برای خدمات رسانی به سلامت مردم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود خدادوست پیش از ظهر دوشنبه در مراسم ادای احترام به مقام بوعلی سینا که به مناسبت روز پزشک برگزار شد، اظهار داشت: دانش حکما و ظرفیت علمی این بزرگان در کشور کمتر مورد استفاده قرار گرفته در حالی که در غرب بیشتر به این موضوع پرداخته شده است.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت بااشاره به ایجاد رشته تخصصی طب سنتی و داروسازی سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ۱۰ سال گذشته بر تربیت متخصصان این طب تاکید کرد و گفت: رشته داروسازی سنتی از سال ۸۷ در کشور در مقطع دکترا تاسیس شده و در ۸ دانشگاه تدریس می شود.

وی با بیان اینکه در نظام سلامت تا حد امکان از ظرفیت موجود در طب سنتی استفاده می‌شود، گفت: طب ایرانی در باورها و اعتقادات مردم ریشه عمیق دارد و ظرفیت بزرگی در طب سنتی برای خدمات رسانی به سلامت مردم وجود دارد.

خدادوست به موضوع وجه پزشکی از نظر پزشکی جسمانی اشاره کرد و با بیان اینکه بوعلی سینا را فقط از بعد پزشکی می‌شناسیم، تاکید کرد: کتاب «قانون» بوعلی در خصوص طب است اما بوعلی سینا پیش از اینکه کتاب «قانون» را بنویسد، کتاب «شفا» را نوشت که این موضوع پیام عمیقی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اساتید نظام سلامت به خلأهای اخلاق پزشکی در نظام آموزش پزشکی واقف هستند و رعایت اخلاق پزشکی همواره در اولویت است، ادامه داد: پیش‌نیاز علم طب ۱۰ علم دیگر است و کسی که به دنبال آموختن علم طب است باید علم قرآن و حدیث، اخلاق، حکمت، فلسفه، منطق، هندسه، حساب و نجوم را فراگیرد و به این علوم مسلط شود.

خدادوست با تاکید بر اینکه ابن سینا با وجود اینکه طب سنتی را درک کرده بود کتاب شفا را در الهیات و طبیعیات نوشت و نام این کتاب را «شفا» گذاشت، عنوان کرد: برای حکمای طب یکی از برجسته‌ترین خصوصیات و مباحث، الهیات و اعتقاد به مسائل الهی بوده است.

کد خبر 3748402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha