۲۳ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۵۰

به بهانه مرور زبان لکی/

همایش شعر "لکی" ؛ یادی از شاعر دلتنگی های لرستان

همایش شعر "لکی" ؛ یادی از شاعر دلتنگی های لرستان

خرم آباد - خبرگزاری مهر: جشنواره منطقه ای شعر "لکی" که به نام یادواره و بزرگداشت "ملامنوچهر کولیوند" برگزار شد یادی از شاعر همه دلتنگی ها و افسانه های دور سرزمین لرستان بود که هنوز هم ابیات نابش بر زبان هر لک زبانی جاری و ساری است.

به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان سلسله، جشنواره و همایش منطقه ای شعر لکی عصر دیروز در حالی برگزار شد که حضور گسترده شاعران و ادب دوستان این شهرستان نشان از جاری بودن همیشه خون گرم ادبیات لکی در ذوق و قریحه مردمان این دیار داشت.

سالن الغدیر فرمانداری شهرستان سلسله لبالب از حضور مردمانی بود که حتی در محاورات روزمره آنها نیز می توان اثری از نکات و ابیات نغز یافت و شاید به نوعی بتوان هر کدام از اهالی این دیار را خود شاعر نکته پردازی دانست.

آری، این جمع صمیمی که به یمن نام و نشان "ملا منوچهر کولیوند" در سالن گرد هم آمده بودند لحظاتی از شعر گفتند و از زبان مادری تا شاید روزی شاهد افول زبان لکی در جای جای خطه پرگهر ایران اسلامی نباشند.

به گزارش مهر، ملا منوچهر فرزند خسرو خان از طایفه کولیوند بوده و نام خانوادگی اش نورمحمدی است که دارای قریحه ای روان بوده ودر اوزان گوناگون شعرها سروده است.
این سراینده با استفاده از طبع روان خود دفتر شعری در حدود ده هزار بیت جمع آوری می کند که متاسفانه در سالهای دور و در اثر حمله غارتگران کزازی به همراه سایر اموالش به تاراج می رود و این شاعر الشتری هیچگاه در جستجوی این در ثمین توفیق نمی یابد و شاید همین مسئله باعث ناراحتی و دل شکستگی همیشگی شاعر شده است.

آنچه امروز از این شاعر "لک زبان" به دست ما رسیده است تنها چند مورد شعر در قالبهای گوناگون بیشتر نیست. چکامه زیبا و طویل "شمس زرین" که دو بیت آن در ذیل می آید از معروفترین آثار این شاعر است که زینت بخش صدای خوانندگان خوش الحان این دیار همواره بوده و ذهن و خاطر مردمان این سرزمین همواره به مرور نوای این شعر خاطره انگیز پرداخته است.

شمس زرین بال زرین با فروغ و فتح و فرین                فوق فرق و شرق گرین صبحدم هات اِو دیار

بی و تسخیر سلیمان کوه و کش ، دشت و بیابان              اژ حبش تا قاف خندان، بی دماغ روزگار

امروز نوای اشعار "لکی" که بخش عمده ای از زبان مردم لرستان و برخی دیگر از استان های کشور را تشکیل می دهد هنوز گرمابخش قلب مردم این استان است که باید تلاش شود این زبان مادری دچار افول نشده و همچون گذشته بر پهنه زبان ها و گویش های محلی خطه ایران بدرخشد.

میر جلال الدین کزازی: مرگ هر واژه بومی، مرگ بخشی از فرهنگ یک سرزمین است

مراسم با نوای شعر و خوش آمدگویی شوریده لرستانی یکی از شعرای برجسته حال حاضر شهرستان سلسله آغاز می شود و بدین ترتیب همایش شعر منطقه ای لکی با اشعاری لکی آغاز می شود تا دل به نوای شعر لکی آرام یابد.

شعرای لک زبان از استان های همدان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام هر کدام یک به یک پشت تریبون می آیند و با قرائت اشعار "لکی" خود "لکستانی" به راه می اندازند که نوای شعرای "لک زبان" را آوای روح بخش این محفل می توان دانست.

                                 

از دیگر نکات جالب توجه در این همایش حضور محقق، پژوهشگر و ادیب برجسته کشور دکتر میر جلال الدین کزازی بود که در سخنانی به اهمیت حفظ و احیا زبان مادری پرداخت.

وی با انتقاد از عدم توجه به زبان مادری و گویش های محلی، از زوال ادبیات بومی اینگونه یاد کرد: اگر واژه ای از زبان بومی و مادری منطقه ای بمیرد مانند این است که بخشی از فرهنگ آن جامعه از بین رفته است.

مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سلسله نیز در سخنانی در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از اجرای همایش منطقه ای شعر لکی را آسیب شناسی ادبیات لکی دانست و بیان داشت: این همایش در راستای شناسایی کم کاری های صورت گرفته در حفظ و شناسایی ادبیات لکی و همچنین به منظور اتخاذ راهکارهای لازم برای جبران کاستی های صورت گرفته در این بخش برگزار شده است.

سید فخرالدین حسینی با اشاره به حضور شعرای 5 استان کشور در این همایش، یادآور شد: در این همایش یک روزه 73 اثر از شعرای لک زبان حضور داشت که 20 اثر آن در قالب همایش قرائت شد.

وی با اشاره به استقبال بی نظیر مردم و شعرای این شهرستان از مراسم شعراخوانی به زبان لکی، خاطر نشان کرد: همچنین در جریان این همایش بیش از دو مقاله پیرامون آسیب شناسی شعر لکی ارائه شد.

این مسئول با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به زبان و گویش های محلی در هر منطقه، خواستار استمرار اینگونه برنامه ها شد.

مراسم با پخش کلیپ شعر خوانی شعرای شهرستان سلسله ادامه پیدا کرد؛ تا نوبت به اجرای موسیقی محلی توسط "ایرج رحمانپور" از خوانندگان برجسته موسیقی لری برسد و صدای گرم این خواننده لرستانی یادآور همه حکایت ها، افسانه ها و داستانهای سالیان دور این سرزمین است.

تمام صندلی های سالن پر شده اند، جمعیتی بیش از صدها نفر سرپا ایستاده اند و خیل دیگری از شعر دوستان این شهرستان پشت درهای سالن مانده اند و من به این می اندیشم که اگر روزی زبان لکی روند اوفول خود را دنبال کند آنگاه این خطه چه خواهد داشت تا اینگونه بر آن ببالد و از گذشته های دور خود سخنی برای روایت داشته باشد.

به گزارش مهر، لک‌ها از حیث پراکندگی در میان چهار استان غرب کشور قرار دارند. یعنی درجنوب استان همدان، شمال غربی و غرب استان لرستان، شمال شرقی و شرق استان کرمانشاه و قسمتهای شمالی استان ایلام، زندگی می‌کنند و پراکندگی زبان لکی نیز منطبق بر پراکندگی جغرافیایی آنهاست.

این قوم یکی از سه شاخه اصلی اقوام آریایی به نام مادها هستند که نخستین حکومت و تمدن مدرن را در غرب ایران زمین بنیان نهادند. زبان آنها بازمانده زبان های اصیل اوستایی و پهلوی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی این مناطق، کمتر دچار تغییر و تحول شده است.

به هر حال آنچه که در برگزاری اینگونه همایش ها انسان را به فکر وا می دارد ضرورت بیشتر به زبان و گویش هر منطقه است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا روزی شاهد از بین رفتن این گویش های متنوع که هر کدام نشان از هویت قومی دارد در پهنه ایران زمین نباشیم.

کد خبر 799377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha