۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴

آیت الله دری نجف آبادی:

دانشگاه ها نیازمند گره گشایی و نقش آفرینی است

دانشگاه ها نیازمند گره گشایی و نقش آفرینی است

اراک-نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه گفت: گره گشایی و نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، صبح پنجشنبه در گرهمایی رؤسای جهاددانشگاهی سراسر کشور با تاکید بر لزوم تبدیل علم به تکنولوژی و تجارت و سرمایه توسط دانشگاه‌ها، گفت: باید در این بخش حضوری قدرتمند در بازارهای منطقه و جهان داشته باشیم.

وی وابستگی به نفت طی ۱۰۰ سال را سیکلی باطل دانست و افزود: با وجود قدمت ۸۰ ساله‌ی تاسیس دانشگاه تهران هنوز هم از جهت علمی کلاف سردرگم هستیم.

 امام جمعه اراک با بیان اینکه باید علوم روز و طبیعی گره گشا و راهگشای مشکلات و تبدیل کننده دانش به تکنولوژی و کار و تولید باشد، اضافه کرد: فعالیت جهاد دانشگاهی قابل تقدیر بوده اما تا رسیدن به اهداف مطلوب در کشور، فاصله زیادی مانده است.

دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی باید الگوی حسنه برای سایر مراکز باشد، گفت: تحول لازم برای دستیابی به اهداف مذکور نه تنها باید در حد پژوهشکده رویان، بلکه باید در سطح ملی و کشوری مشکل گشا و پاسخگو باشد.

وی بر لزوم تبدیل علم و دانش به ثروت برای تامین نیازهای درونی کشور تاکید کرد و گفت: تقسیم بندی مسئولیت‌ها در سطح استانی و ملی یکی از راهکارها در راستای دستیابی به این مهم است.

خودکفایی و کم کردن وابستگی به نفت ضروری است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به قیمت پایین نفت، افزود: باید فرآیند تکنولوژی و ساخت ابزار و ادوات بومی شده و در جهت خودکفایی و کم کردن وابستگی به نفت حرکت کنیم.

آیت الله دری نجف آبادی با باین اینکه علاقه به پشت میزنشینی در جوانان بلا و فاجعه است، اظهار کرد: باید حقیقت و گوهره‌ کار خدمت، مدیریت جهادی و تلاش مضاعف باشد.

وی با تاکید بر نخبه پروری و فراهم کردن زمینه حمایت از نخبه‌ها، گفت: پژوهش تنها به نوشتن مقاله محدود نمی شود و نخبگان و افراد علمی پس از پژوهش باید نتایج را در عمل به کار گیرند تا پیشرفت های عملی کشور مشاهده شود.

امام جمعه اراک تصریح کرد: جوانان در برخی رشته ها حضور فعال داشته و آثاری از خود به جای گذاشتند، که از آن جمله می توان به کارهای بزرگی درعلوم هسته ای اشاره کرد.

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: در حوزه رشد و توسعه رویان، اقدامات باارزشی انجام شده اما، کافی نیست و باید در همه رشته ها خودکفا شویم.

وی بر برنامه ریزی برای سال آینده و برنامه ششم تاکید کرد و افزود: اقدامات اصلی و نرم افزاری و ارتباطی در اولویت هستند و باید با مبنا قرار دادن سیاست‌های مقام عظمی ولایت و تکیه بر درایت مردم از وابستگی در ۱۰ رشته به کشورهای بیگانه رهایی یافته و بی‌نیاز و مستقل شویم.

کد خبر 2477577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha