۲۴ آذر ۱۳۸۸، ۸:۵۸

تئاتر ایران می‌تواند جایگاه جهانی داشته باشد

تئاتر ایران می‌تواند جایگاه جهانی داشته باشد

کارگردان پروژه مشترک "آدم آدم است" قابلیت‌های هنرمندان تئاتر ایران را در اندازه هنرمندان جهانی دانست و گفت تئاتر ایران در کنار برنامه‌ریزی اصولی می‌تواند جایگاه جهانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا گوران که مدتی پیش نمایش "آدم آدم است" را با حضور بازیگران هلندی در کشور هلند تولید و اجرا کرد یکشنبه 22 آذرماه به تشریح مراحل تولید و اجرای نمایش پرداخت. وی درباره نحوه شکل‌گیری اجرای این نمایش گفت: وقتی کنسول فرهنگی هلند از نمایش "یرما" دیدن کرد پیشنهاد همکاری در هلند را به من داد. 10 اسفندماه سفری 50 روزه به هلند داشتیم و با پنج بنیانگذار مالی و دو تهیه‌کننده نمایش مذاکراتی انجام دادیم.

وی افزود: بعد از آن بازیگران نمایش انتخاب و کار را در قالب نمایشنامه‌خوانی اجرا کردیم و بعد از تأیید از 19 اکتبر مصادف با 27 مهرماه تمرینات رسمی نمایش شروع شد. کل تمرینات شش هفته به طول انجامید و بعد از دو اجرای tryout بازخوردها را سنجیدیم و هفته گذشته اجرای افتتاحیه نمایش "آدم آدم است" را به صحنه بردیم. در تئاتر اروپا اجرای افتتاحیه مهمترین اجراست.

این کارگردان جوان تئاتر درباره عوامل ایرانی حاضر در تولید و اجرای نمایش "آدم آدم است" گفت: نورالدین حیدری‌ماهر به عنوان دستیار اول و برنامه‌ریز و سیامک احصایی به عنوان طراح صحنه و لباس در این کار با من همراهی داشتند. کیومرث مرادی بخشی از تمرینات نمایش را در هلند دید و آتیلا پسیانی و فریندخت زاهدی از جمله میهمانان حاضر در اجرای افتتاحیه نمایش "آدم آدم است" بودند.

گوران نقد سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا در عراق را موضوع مدنظر نمایش "آدم آدم است" ذکر کرد و درباره دخالت بنیانگذارهای مالی و تهیه‌کنندگان نمایش در شکل‌گیری موضوع تأکید کرد: در تئاتر اروپا کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند در موضوع نمایش دخالتی نمی‌کند اما در کنار اجرای نمایش برنامه‌هایی جانبی را برای ایجاد سرمایه در نظر می‌گیرد. بنیادهایی که برای اجرای آثار نمایشی سرمایه‌گذاری می‌کنند از دولت تخفیف‌های مالیاتی می‌گیرند و در عین حال دولت نیز یارانه‌های خود را ارائه می‌دهد.

کارگردان نمایش "آدم آدم است" درباره اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر و ایران گفت: فکر می‌کنم فرصت اجرای نمایش "آدم آدم است" در ایران از دست رفته زیرا باید زودتر از این‌ها ستاد برگزاری جشنواره با تهیه‌کنندگان نمایش مذاکره می‌کرد. در عین حال بازیگران نمایش قراردادهای سالانه‌ای برای پروژه‌های دیگر دارند و نمی‌توانند قراردادهای خود را در زمان جشنواره تئاتر فجر لغو کنند. تا سه سال حقوق اجرای این اثر نمایشی در دست تهیه‌کنندگان آن است.

کارگردان نمایش‌های "می‌خوام بخوابم" و "یرما" درباره موضوع نمایش "آدم آدم است" خاطرنشان کرد: در این نمایش هم سیاست‌های جنگ‌ طلبانه آمریکا و هم سیاست‌ تروریست‌های افراطی نقد شده است. زیرا من با تفکر افراطی مخالفم چون تصویر درستی از مذهب ارائه نمی‌دهند. هدف اصلی ما این بود که نشان دهیم خاورمیانه فرهنگ خاص خود را دارد و نمی‌توان به زور فرهنگی را وارد و به آن تزریق کرد. در شیوه اجرا نیز به آبستره نزدیک شدم.

گوران نظم و انضباط شخصی را لازمه کارگردانی در تئاتر اروپا دانست و گفت: کار کردن با بازیگران ایرانی را خیلی بیشتر دوست دارم چون با استعدادتر از بازیگران اروپایی هستند. استعداد، توانایی، خلاقیت و پشتکار نزد بازیگران و هنرمندان ایرانی خیلی بیشتر است. در ایران عوامل گروه با عشق کار می‌کنند در حالیکه در تئاتر اروپا میزان دستمزدها نوع کار را مشخص می‌کند. تئاتر در ایران روح دارد. در تئاتر اروپا امکانات و سالن‌ها بسیار خوب هستند.

وی درباره مدت زمان کوتاه تمرین نمایش "آدم آدم است" در هلند گفت: برای من که به تمرینات بلند مدت عادت دارم سخت بود که در شش هفته کار را برای اجرا آماده کنم. در تئاتر اروپا گروه‌های تجاری طی شش یا هشت هفته تمرین می‌کنند و کار را به صحنه می‌برند. اما در ایران به دلیل نبود وقت کافی و دغدغه مالی هنرمندان مجبوریم در طولانی مدت و روزانه سه ساعت تمرین کنیم. این در حالی است که در هلند ما از 10 صبح تا 18 تمرین می‌کردیم.

گوران داشتن برنامه‌ریزی دقیق و کامل برای تئاتر ایران عاملی دانست که تئاتر ایران را در جایگاه برترین تئاتر‌های دنیا قرار می‌دهد زیرا هنرمندان تئاتر ایران دارای استعدادهای بالایی هستند و تئاتر ایران استحقاق جایگاههای بالاتری را در تئاتر دنیا دارد.

وی یادآور شد: روزی که دانشجوی دانشگاه هنر و معماری بودم فعالیت بین‌المللی برای من یک آرزو و ایده بود. دانشجویان تئاتر هیچ‌گاه نباید ناامید شوند. گروتفسکی می‌گوید "برای رسیدن به موفقیت باید از روز خستگی گذشت." همه دانشجویانی که دوست دارند پیشرفت کنند باید تلاش و انرژی را فراموش نکنند.

این کارگردان جوان تئاتر خواستار حمایت مسئولان و مدیران تئاتر از گروههای مستقل تئاتر فعال در عرصه‌های بین‌المللی تئاتر شد و تأکید کرد: ما احتیاج به حمایت و پشتیبانی داریم زیرا نسل ما راه ترقی و پیشرفت را می‌شناسد و پیدا می‌کند. باید حمایت‌ها بیشتر باشد تا هنرمندان جوان حرکتی رو به جلو داشته باشند.

کد خبر 1000654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha