به گزارش خبرگزاری مهر،کتاب «روششناسی فلسفه صدرا» به نویسندگی دکتر «احد فرامرز قراملکی» در پی پاسخگویی به بحث برانگیزترین مسئله صدرایی در قبال نقادان دیرین همچون ملارجبعلی تبریزی و شاگردانش، مرحوم ابوالحسن جلوه و پیرو متصلش، ضیاءالدین دری برآمده و به تحلیل موضوع اصالت تفکر فلسفی "حکمت متعالیه"پرداخته است.
استاد دانشگاه تهران بر این باور است که ملاصدرا نه تنها ادعای اصالت و نوآوری دارد، بلکه با «حکمت متعالیه» خواندن فلسفه خود، بر تعیّن معرفتی آن تأکید کرده است. به همین منظور نگارنده اشاره دارد برای ورود به بحث تعیّن معرفتی نظام فلسفی ملاصدرا لازم است که به دقت، روش پژوهش فلسفی وی مطالعه و بررسی گردد.
مؤلف در این کتاب، یکی از مقاصد پژوهش حاضر را، جستجو در روشها و رهیافتها، الگوهای پژوهشی و ابزراهای ملاصدرا در مطالعات فلسفی میداند. لذا تحلیل تعیّن معرفتی فلسفه صدرایی و روششناسی آن بسیاری از مواضع ابهام در فهم آراء و نظام معرفتی ملاصدرا را رفع میکند و وقوف به آن، عمق اندیشههای وی را به ما نشان میدهد.
در مقدمه کتاب آمده است: انتشار مستقل روششناسی ملاصدرا با ترغیب بنیاد حکمت اسلامی صدرا همراه گردید و باعث شکلگیری این باور شد که روششناسی ملاصدرا بر منطق آن تقدم دارد و اهمیت این مسئله و نیز دیدگاه نظریه مختار دو دلیل عمده نگارنده است که روششناسی حکمت متعالیه را به صورت عام و فراتر از روش ملاصدرا در منطق پژوهی مورد تحقیق قرار میدهد.
در این اثر، تأکید شده بر اساس نظریه مختار "ملاصدرا را باید سرآغاز مطالعات میان رشتهای خواند. وی چهار قرن پیش از آنکه پژوهشگران آمریکایی به مطالعات میان رشتهای روی آورند به ضرورت و اهمیت آین پی برده و الگوهای خاص میان رشتهای را در تحلیل مسائل الهیاتی بکار بسته است.
نظریه مختار یا همان مطالعات میان رشتهای که آن را نباید با تتبع چند رشتهای اشتباه گرفت، در نیمه دوم قرن بیستم در مغرب زمین طرح گردید و در سه دهه اخیر مورد اقبال محققان علوم مختلف قرار گرفته است و الگوهای پژوهشی مختلفی نیز برای اثربخشی آن به میان آمده است.
ابتکار و پیشتازی ملاصدرا در مطالعات میان رشتهای در تحلیل مسائل الهیات، اولین بار در سال 77 در مقاله «روی آورد بینرشتهای و هویت معرفتی فلسفه صدرایی» به صورت اجمالی ارائه شد. در همایش بینالمللی حکمت صدرا و کتاب روششناسی مطلعات دینی (چاپ اول 1380، تحریر نو 1385) به نحو مستندی بسط و گسترش یافت و این دو تقریر توجه بسیاری را برانگیخت.
انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا این اثر را در دو هزار نسخه به چاپ رسانده است.
کتاب حاضر دارای دوازده فصل است که در دو بخش سامان مییابد که فصل نخست در برگیرنده مقدمه و طرح مسئله و بیان دو تقریر از آن است. فصلهای دوم تا هشتم بخش اول نوشتار که به گزارش و نقد دیدگاههای عمده در پاسخ به دو مسئله روششناسی و تعیّن معرفتی فلسفه ملاصدرا اختصاص دارد. بخش دوم نوشتار بیان نظریه مختار است که چهار فصل پایانی آن در این بخش پس از مرور بر آثار ملاصدرا ادعای نگارنده را مطرح میکند.
چاپ اول این اثر با قیمت 4800 تومان، در 304 صفحه منتشر شده است.
نظر شما