۱۰ بهمن ۱۳۸۸، ۱۷:۰۷

کتاب "مجموعه مقالات میزگرد فلسفه و عرفان اسلامی" در بلغارستان رونمایی شد

مراسم رونمایی کتاب" فلسفه و عرفان" شامل مجموعه مقالات میزگرد فلسفه و عرفان اسلامی، در محل کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه صوفیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مراسم  با حضور گروهی از اعضای  هیات ادیان دانشکده الهیات ، رئیس و گروهی از اساتید دانشگاه اسلامی و جمعی از اساتید انستیتوی فلسفه آکادمی علوم بلغارستان برگزار شد.

 میزگرد فلسفه و عرفان اسلامی اسفند ماه سال گذشته  با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان، مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انستیتوی تحقیقات فلسفی آکادمی علوم بلغارستان و با حضور 9  تن از اساتید و اندیشمندان کشورهای ایران ، بلغارستان و ترکیه  برگزارشد.

دراین مراسم ابتدا خانم تئودوروا ، رئیس  دپارتمان انسان شناسی و مطالعات دینی انستیتو تحقیقات فلسفی آکادمی علوم بلغارستان طی سخنانی به شکل گیری و تلاش رایزنی فرهنگی و گروه مطالعات اسلامی مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تشکیل میزگرد فلسفه وعرفان اسلامی پرداخت و ضمن ارائه گزارشی از مقالات ارائه شده در آن به بیان جایگاه عرفان درنزد اندیشمندان مسلمان پرداخت .

محسن پناهنده رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان طی سخنانی با اشاره به  ارتباط فلسفه وعرفان اسلامی به وجوه افتراق و اشتراک این دو پرداخت .

وی گفت : فلسفه و عرفان دو مکتب و یا دو علم نیستند - بلکه دو نظام معرفتی و دو شیوه شناخت ، نگاه و جهان بینی هستند.

پناهنده با اشاره به اینکه عرفان البته در معرفت خلاصه نمی‌شود، بلکه شیوه‌ای از زندگی و رفتار است که مولد نوعی معرفت است  گفت: عارف معتقد است  با شیوه خاصی از سلوک و تلقی به معرفت می‌رسد.

وی آنگاه مهمترین وجه اشتراک فلسفه و عرفان را معرفت و شناخت واقع دانست و اضافه کرد که هم فیلسوف و هم عارف در پی معرفت و شناخت فوق معارف حسی هستند و ازاین جهت  نه فیلسوف  به معرفت حس قانع است و نه عارف و درنتیجه فیلسوف به مدد معرفت عقلی پای از حس فرا می‌گذارد و عارف درپی وصول به معرفت کشفی و شهودی است.

پناهنده آنگاه به تفاوتهای این دو پرداخت و با اشاره به اینکه فلسفه و عرفان دو حوزه متمایز معرفتی هستند  و پیش‌فرض‌ها، روش تحلیل ، معیار و ملاک صحت و اعتبار معرفت در آنها متفاوت است، اظهار داشت: فلسفه با مفاهیم،  تحلیل و ترکیب و برهان سرو کار دارد و فرض بر این است  که جهان واقعیتی است و هرچیز خودش خودش است  ولی در عرفان فرض بر این است که این هستی ظاهری بیش نیست. هستی دو رویه دارد ؛ باطنی دارد که این ظاهر فقط خیال است و حقیقت در آن باطن است.

رایزن فرهنگی ایران افزود: فیلسوف جهان را بر اساس  ماهیتها و هویتها می‌شناسد و به آنها اصالت می‌دهد. بنابراین هدف فیلسوف آن است که جهان را بفهمد ؛ ولی هدف عارف اساسا فهم نیست. عارف معتقد است عقل دراین مقام به جایی نمی‌رسد بلکه  باید از این حلقه هویتهای خیالی گذشته و به باطن برسید. در نتیجه او به جای فهم جهان راه دیگری را مطرح می‌کند که اصطلاحاً به آن طریقت می‌گویند.

وی همچنین در تشریح این نقطه افتراق گفت : فیلسوف بر چشم و عقل و هوشش استناد می‌کند ولی عارف معتقد است حذف فاصله از طریق ریاضت ممکن است. او باید خود را در فشار قرار دهد؛ چله نشینی کند ، کم بخورد و کم بنوشد تا به جایی برسد که صفات بشری در وی بمیرد و او به حقیقت و باطن جهان ملحق شود.

این کتاب توسط انتشارات موزه ملی کتاب و در تیراژ 500  نسخه  به چاپ رسیده است.

کد خبر 1026613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha