۲۱ بهمن ۱۳۸۸، ۸:۴۵

تحلیلگرپاکستانی درگفتگو بامهر:

فقر و مزدوری بعضی سران پشتون برای آمریکا؛ عوامل تقویت طالبان پاکستان

فقر و مزدوری بعضی سران پشتون برای آمریکا؛ عوامل تقویت طالبان پاکستان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: یک تحلیلگر و روزنامه نگار برجسته پشتون پاکستان، فقر در کنار تامین مالی بعضی سران پشتون از سوی آمریکا را عامل تبدیل تحریک طالبان(طالبان پاکستان) به ابزار دست واشنگتن توصیف کرد.

سید "ایاز بادشاه" سردبیر روزنامه مشرق پیشاور پاکستان در گفتگو با خبرنگار مهر، طالبان افغانستان را با طالبان پاکستان متفاوت دانست و گفت: طالبان افغانستان برای ایجاد حاکمیت مورد نظر خود در افغانستان و بیرون کردن نیروهای آمریکایی می جنگد اما طالبان پاکستان متفاوت است.

سردبیر روزنامه مشرق پاکستان، از طالبان پاکستان تحت عنوان "تحریک طالبان" یاد کرد و گفت: گرچه تحریک طالبان با القاعده و طالبان افغانستان روابط نزدیکی دارد اما در اهداف با طالبان افغان تفاوت هایی دارند.

وی از ارتباط تحریک طالبان پاکستان با سرویس های اطلاعاتی غربی از جمله آمریکا خبر داد و گفت: با وجود اینکه هیچ گونه مدرک رسمی درباره ارتباط تحریک طالبان با آمریکایی ها ارائه نشده است، مردم پاکستان، آنها را عوامل واشنگتن می دانند.

بادشاه از کاهش حملات هوایی آمریکا به خاک وزیرستان در مرزهای افغانستان در ماه اول سال 2010 ابراز خوشنودی کرد و گفت: در سال میلادی جدید، خوشبختانه، حملات هوایی آمریکایی ها و به تبع آن بمب گذاری ها و اقدامات تروریستی کاهش چشم گیری داشته است.

سوءاستفاده غرب و کشورهای عربی از روابط قومی در پشتونستان افغانستان و پاکستان

وی، بی گناهان را قربانی اولیه تمامی حملات هوایی آمریکا به وزیرستان اعلام کرد.

بادشاه، پشتون های منطقه قبیله ای وزیرستان را مردمانی دانست که حاضر به پذیرش دولت مرکزی نیستند و گفت: فقر در کنار ارتباط بعضی سران قبایل پشتون با آمریکا و گرفتن پول از واشنگتن از عوامل گسترش تنش ها بین دولت مرکزی و قبایل پشتون است.

سردبیر روزنامه مشرق پاکستان طرح انگلیسی ها برای تقسیم پشتونستان بین پاکستان و افغانستان در زمان استقلال شبه قاره را یادآور شد و گفت: انگلیسی ها با ایجاد خط دیورن، منطقه پشتونستان را که به افغانستان تعلق داشت بین اسلام آباد و کابل تقسیم کردند، اما پشتون های پاکستان اکنون خود را متعلق به این کشور می دانند.

وی از تلاش پشتون های افغانستان برای جلب نظر پشتون های پاکستان در جهت پیوستن دوباره به کابل خبر داد و گفت: پشتون های پاکستان می خواهند جزئی از این کشور باقی بمانند و به دولت اسلام آباد وفادار هستند، کسی علاقه مند به پیوستن به افغانستان نیست.

بادشاه در عین حال، فرهنگ، زبان، تاریخ و سنن پشتون های پاکستان و افغانستان را یکی دانست و این موضوع را عاملی برای نزدیک شدن خواسته های آنها به یکدیگر ارزیابی کرد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند منطقه پشتونستان عامل اصلی ایجاد بحران در افغانستان است و فرار پشتون های منطقه پشتونستان افغانستان به پشتونستان پاکستان و جذب شدن در مدارس طالبان در این منطقه در اوایل دهه 1350 و بازگشت آنها پس از خروج شوروی در اواخر این دهه با کمک تسلیحاتی کشورهای غربی و حمایت مالی کشورهای عربی را عامل ایجاد طالبان می دانند. تقسیم منطقه پشتونستان بین دو کشور افغانستان و پاکستان و منطقه کشمیر بین هند و پاکستان از جمله اقداماتی است که انگلیسی ها در جهت ایجاد توازن قوا در منطقه شبه قاره پس از استقلال انجام دادند تا این منطقه را همواره در بحران نگه داشته و حاکمیت پنهان خود را ادامه دهند.

---------------------------------

مصاحبه: حمداله عمادی

کد خبر 1028069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha