۲۵ مرداد ۱۳۸۳، ۱۵:۱۰

عزيزالله حميد نژاد در گفت و گو با "مهر":

اشك سرما بر مسالمت و آشتي در جامعه تاكيد دارد

فيلم سينمايي " اشك سرما " بر ايجاد مسالمت و آشتي ميان افراد مختلف جامعه تاكيد دارد.


عزيزالله حميد نژاد، كارگردان فيلم سينمايي " اشك سرما " در گفت و گو با خبرنگار سينمايي "مهر"، درباره مضمون اثر و هم سنخ بودن آن با شرايط موجود در جامعه امروز، ضمن بيان اين مطلب گفت:   به عقيده من وضع جامعه امروز با مضمون اين فيلم هماهنگي زيادي دارد. چون موضوع كلي فيلم درباره صلح، آشتي و زندگي مسالمت آميز است كه در هر دوره و براي هر قشري مي تواند جذاب و قابل توجه باشد. از طرف ديگر، ما دوران پس از جنگ را مي گذرانيم و بايد نسبت به مسايل و موضوع هاي موجود در جنگ تحميلي حساس باشيم و جامعه را به سمت فهم اين مسايل سوق بدهيم.

وي در ادامه خاطر نشان كرد:  انگيزه من از ساخت اين فيلم دست يافتن به شرايطي است كه اقوام فارس و كرد و ديگر اقوام ايراني در كنار هم به تماشاي فيلم بنشينند و از تماشاي آن لذت ببرند و با نگاهي انساني به يكديگر، تعصب هاي قومي را كنار بگذارند.
اين كارگردان درباره اينكه فيلم مساله عشق و جنگ را در تضاد با هم قرار مي دهد اما با از بين رفتن عاشقان جنگ بر عشق پيروز مي شود، گفته است:  من فكر مي كنم اتفاقا" در اين فيلم عشق است كه بر جنگ پيروز مي شود. زيرا آنچه كه با پايان يافتن فيلم در ذهن مخاطب مي ماند دوستي، عشق و محبتي است كه ميان اين دختر و پسر جريان دارد. از نگاه مخاطب حتي كشته شدن اين دو نفر مي تواند دليلي بر اين مطلب باشد كه عشق كمال يافته اي ميان اين دو نفر جريان دارد. چنانكه حاضرند به خاطر يكديگر جانشان را از دست بدهند.
حميد نژاد در اين خصوص كه روايت وقايع جنگ با توجه به عدم درك صحيح آن از سوي جوانان فيلم را در جذب مخاطب با مشكل مواجه مي سازد، توضيح داد:  انسانيت و عشق موضوع هايي هستند كه جوانان در برهه هاي مختلف زندگي خود آن را تجربه مي كنند و چون اين دو صفت انساني محور اصلي داستان را تشكيل مي دهد، شرايط ارتباط مخاطب با فيلم را فراهم مي كند. مهمتر اينكه زبان عشق جهاني و فراگير است و مختص نسل، نژاد و زمان خاصي نيست.
سازنده " اشك سرما " درپاسخ به اين تصور كه اينكه پايان بندي داستان با توجه به تغيير ناگهاني فصل از زمستان به بهار تاحدودي غير منطقي است، يادآور شد:  سكانس هاي مياني در فيلم وجود دارد كه اين تغيير آرام فصل از زمستان به بهار را توجيه مي كند. بازجويي هاي جداگانه از دختر و پسر، سبزه زدن سنگر كياني و پوشيدن لباس نو به وسيله اين سرباز، مقدمات همين تغيير فصل را فراهم مي آورد. از طرف ديگر، بهار نمادي است از دميدن عشق و پيروزي آن بر شرايط دشواري كه بر داستان حاكم است و همچنين نمايانگر گذر از سختي و رسيدن به آساني است.
وي درباره ويژگي  جلوه هاي ويژه  اين فيلم اظهار داشت:  از نظر تكنيكي اين فيلم عرصه تجربه نشده اي بود. به همين خاطر ما به سمت تجربه اموري رفتيم كه به خاطر دشواري آن كمتر تهيه كننده و كارگرداني حاضر است  به تجربه آن بپردازد. كار كردن در برف و بوران از جمله دشواري هاي ساخت اين فيلم  به شمار مي رود. چنانكه گاهي موتور دوربين يخ مي زد و از حركت مي ايستاد و ما با استفاده از دستگاهي كه در اختيار داشتيم، بايد دوربين را مرتب گرم نگه مي داشتيم تا يخ نزند. همچنين حركت دادن دوربين روي ريل دشوار بود. از سوي ديگر مساله ايجاد جلوه هاي ويژه در فيلم مطرح بود كه بايد  به خوبي صورت مي گرفت تا طبيعي از آب در بيايد. در اين بين بايد هماهنگي قابل توجهي ميان عوامل ايجاد جلوه هاي ويژه و ضبط تصاوير برقرار مي شد. به طور كلي استفاده به موقع از امكانات و وسايل موجود براي توليد اين نوع فيلم ها از اهميت قابل توجهي برخوردار است.

حميد نژاد در مورد نحوه همكاري اش با بازيگران در اين اثر گفت:  من با توجه به تجربه هايي كه در ساخت فيلم هاي قبلي خود به دست آورده ام، به شيوه مشخصي در هدايت و بازي گرفتن از بازيگران دست پيدا كرده ام. بر اساس اين شيوه من براي ايفاي درست نقش ارتباط موثر و ويژه اي با بازيگران پيدا مي كنم تا حرف همديگر را به خوبي بفهميم. همچنين فيلمنامه را به طور كامل در اختيار بازيگر نمي گذارم؛ بلكه سكانس، سكانس بازيگرها را به سوي ايفاي درست نقش ها هدايت مي كنم تا آرام آرام از سطح به عمق برسند و با شخصيت مورد نظر ارتباط برقرار كنند. چون به اين طريق مي توانم بازي بهتر و كامل تري از بازيگرانم بگيرم.
وي در ادامه توضيح داد:  براي ساخت اين فيلم، من فيلمنامه را به طور كامل به گلشيفته فراهاني ندادم، بلكه هر سكانس را جداگانه كار مي كرديم و بعد سراغ صحنه بعدي مي رفتيم. البته پارسا پيروزفر همه فيلمنامه را در اختيار داشت. ولي او نيز همراه با تمرين، سكانس به سكانس پيش مي رفت. اين را هم بايد بگويم كه فيلمبرداري اين اثر شرايط دشواري را بر بازيگران تحميل مي كرد كه هر بازيگري تاب تحمل آن را ندارد. اما اين بازيگران تا انتهاي فيلم گروه را با صبوري همراهي كردند. بازي كردن در برف و سرما و ايفاي نقش در برابر فن هاي بزرگي كه بوران را ايجاد مي كرد، بخشي از دشواري هاي بازي در اين فيلم است.
لازم به ذكر است داستان فيلم  سينمايي " اشك سرما " راجع به  فعاليت تعدادي از سربازان ايراني در كردستان است كه براي محافظت از راه هاي كشور و خنثي كردن مين هاي كاشته شده به وسيله گروه هاي  محارب فعاليت مي كنند. با مرگ يك مين ياب و سربازاني كه روي مين مي روند، فرمانده آنها با مركز تماس مي گيرد و براي انتقال يك مين ياب با تجربه درخواست مي دهد. سرباز كياني كه هفته هاي پاياني دوران خدمت سربازي اش را سپري مي كند، از سوي مركز به منطقه اعزام مي شود. اين سرباز با دختر چوپاني آشنا مي شود كه يكي از اعضاي محارب نظام در منطقه كردستان است و ...
در اين فيلم بازيگراني چون  پارسا پيروز فر،  گلشيفته فراهاني، علي روئين تن، نورالدين گودرزي  و مهرشاد كارخاني ايفاگر نقش هاي اصلي هستند.
اين اثر پس از فيلم هاي  هور در آتش،  ستارگان خاك، قله دنيا و شكوفه هاي سنگي پنجمين  ساخته عزيز الله حميد نژاد به شمار مي رود.

کد خبر 103746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha