محسن حسینی نویسنده، بازیگر وکارگردان تئاتر درباره فعالیتهایش در سال 88 به خبرنگار مهر گفت: مدتی است که مشغول تمرین نمایش"مقام عاشقی" به کارگردانی محمد حاتمی هستم که در این نمایش نقش شمس را بر عهده دارم و با رویا نونهالی و محمد حاتمی به عنوان بازیگر همکاری دارم.
همچنین بهزاد جاودان فر نیز در این نمایش علاوه بر بازی طراحی حرکات فرم وموزون را انجام میدهد.این نمایش اثری است که به سفارش سازمان اکو وموزه هنرهای معاصر تولید میشود واحتمالا بعد از نوروز در مجموعه ایرانشهر روی صحنه می رود.
وی بیان کرد: تلاش بسیاری برای روی صحنه بردن نمایش"امیر ارسلان" در سال 88 انجام دادهام که متاسفانه به سرانجام نرسید. اما خوشبختانه با صحبت هایی که با اتابک نادری صورت گرفته این نمایش پائیز 89 در سنگلج اجرا میشود. من مایلم که این اثر در شرایط مناسبی اجرا شود تا زحمتهای این چند سالم برای اجرای آن به ثمر بنشیند.
وی ادامه داد: مدتی نیز در تمرینهای نمایش "کالیگولا" به کارگردانی همایون غنیزاده حضور پیدا کردم که متاسفانه نتوانستم آنها را در اجرای جشنواره بیست وهشتم تئاتر فجرهمراهی کنم، اما این نمایش قرار است خرداد وتیر 89 در ایرانشهر اجرا شود و من نیز در آن حضور دارم. کارهای غنیزاده را دوست دارم چون آثار تجربی زیبایی هستند که مورد پسند من هم هست. خرداد وتیر سال آینده تمرینها به صورت فشرده آغاز میشود که امیدوارم بتوانم مجددا با گروه همکاری کنم.
این کارگردان افزود: به نظر میرسد سال 89 سال پرباری از لحاظ حرفهای در کارنامه هنری من باشد و پروژههایی که سال گذشته بنا به دلایل مختلف به ثمر نرسیدند بتوانند اجرا شوند و یا من بتوانم درآنها حضور پیدا کنم. به جز بازی در مجموعه تلویزیونی"گاو صندوق" به کارگردانی مازیار میری که تجربه زیبایی برای من بود و حضور در یک فیلم تلویزیونی سال 88 در فیلم سینمایی"راه آبی ابریشم" به کارگردانی محمد بزرگ نیا نیز بازیکردم که احتمالا سال آینده اکران می شود.
حسینی خاطرنشان کرد: به تازگی بازی در مجموعه 40 قسمتی"باغ شیشهای" به کارگردانی مهدی مظلومی را به پایان رسانده ام که قرار است از 15 فروردین از شبکه دو سیما پخش شود. سال آینده قصد دارم بعد از 4 سال دوری از جشنواره، نمایشی را برای شرکت در جشنواره بیست ونهم تئاتر فجر آماده کنم. این نمایش با سوژه انفجار ترکیبی از پرفرمانس، مولتی مدیا وتئاتر بیکلام است که بیشتر تمرکز نمایش بر روی حرکت و بدن بازیگران قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین فرهاد آئیش نیز پیشنهاداتی برای طراحی حرکات موزون نمایش جدیدش به من داده است که البته هنوز قطعی نشده است. امیدوارم این پروژه ها با برنامه ریزی و نظم به ثمر برسند و همه آنها به خوبی و با کیفیت مناسب اجرا شوند. تئاتر تمام زندگی و سرزمین من است امیدوارم شرایط به گونه ای فراهم شود تا بتوانم بیشتربه حرفه مورد علاقه ام که حضور در تئاتر است بپردازم.
حسینی درباره تفاوت بازی در سینما و تئاتر گفت: تفاوت بازی در کارهای تصویری نسبت به تئاتر به مدیوم آنها باز میگردد. در کارهای تصویری همه اعضاء بدن یک بازیگردرگیر نیست بلکه بهخاطر اینکه بیشتر نماهای تلویزیونی "مدیوم شات" است فقط بخشی از فیزیک بازیگر برای ارائه نقش به کار گرفته میشود. اما در تئاتر فرق میکند و50 درصد بازیگری در تئاتر مدیون بدن یک بازیگر است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده مناسب از بدن برای یک بازیگر تئاتر بسیار مهم است اما متاسفانه امروزه بسیاری از بازیگران تئاتر بدن برایشان بی اهمیت است با وجود اینکه برای بسیاری از کارگردانان تئاتر کشور بدن انعطاف پذیر یک بازیگر وحرکات بیومکانیک از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این نویسنده تئاتر گفت: راز ماندگاری در تئاتر تمرین واستمرار است. آموزش غلط باعث شده که دانشجویان و هنرمندان جوان تئاتر تمرکزی بر بدن و پرورش صدای خود نداشته باشند. بازیگری یک علم است که باید آن را فرا گرفت. تئاتر شهر با در اختیار داشتن چند گروهحرفهای میتواند کیفیت آثار اجرا شده را ارتقا بخشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هنرمندان باید با توجه دانش وآگاهی به سراغ یکنفر بروند اما متاسفانه در حال حاظر همه چیز بر اساس رابطه شکل می گیرد. در تئاتر ما ضابطه باید جایگزین رابطه شود و افراد با توجه به استعدادشان به کارگرفته شوند. تئاتر برای رشد وشکوفایی هنر بازیگری احتیاج به افراد با تجربه دارد و اگر هنرمندان زیر فشار نباشند وامکانات فراهم باشد برای رسیدن به این مهم تلاش میکنند.
نظر شما