به گزارش خبرنگار مهر در قم، فرج الله سلحشور غروب پنجشنبه در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ادبیات داستانی بسیج استان قم که با حضور مسئولان استان قم، فرماندهان سپاه علی بن ابی طالب(ع) و جمعی از هنرمندان بسیجی در سالن قدس قم برگزار شد، با انتقاد از اوضاع کنونی سینمای ایران گفت: در حال حاضر سینمای ایران در اختیار سینمای غرب است.
سلحشور با بیان اینکه سینمای ایران در خدمت انقلاب نیست، اضافه کرد: قصهها و فیلم نامههایی که هم اکنون در کشور نوشته میشود ضعیفتر از قصههای نوشته شده در اوایل انقلاب است و هیچ رشدی در جهت واگویه کردن حوادث واقعی نداشته است.
همت برای حل مشکلات فرهنگی در کشور وجود ندارد
وی با بیان اینکه همت برای حل مشکلات فرهنگی در کشور وجود ندارد، افزود: دولت برای حل مشکلات اقتصادی 200 کارشناس اقتصادی را دعوت میکند که حدود 2 سال و به اندازه صدها ساعت وقت میگذارند تا مسائل اقتصادی کشور را حل کنند و در مورد مسائل سیاسی، نشستهای متعدد ترتیب داده میشود و به بحث در مورد مسائل سیاسی کشور و بین الملل پرداخته میشود؛ اما تقریبا هیچ کاری برای رفع مشکلات عرصه فرهنگ و هنر در کشور صورت نمیگیرد.
سلحشور در ادامه گفت: دولت ما در بخش هنر روز مثل سینما و تئاتر ورودی نداشته است و معضلات فرهنگی در کشور کمتر دیده میشود؛ در حالی که مسائل اقتصادی به راحتی به چشم میآید و اگر در گوشهای از کشور گرانی ایجاد شود سریعا مردم اعتراض میکنند، اما زمانی که یک فیلم ضعیف و نا مناسب در تلویزیون پخش میشود هیچکس اعتراضی نمیکند.
وی افزود: شاید یکی از عللی که کسی اعتراضی نمیکند این باشد که چون اعتراضات مردم در این عرصه به جایی نرسیده است سرخورده و دلزده شدهاند و کنار کشیدهاند اما باید بدانیم زمانی که ما کنار کشیدیم، دشمن فعالانه در حال جنگ نرم و لطمه زدن به فرهنگ و هنر کشور ما است.
سلحشور با بیان این مطلب که ما در کشور اتاق فکری برای تعریف مبانی خود نداریم، افزود: تا قصه نویسی رشد نکند، سناریونویسی هم رشد نخواهد کرد و در حال حاضر کشور ما دنبالهرو کورکورانه مبانی داستان نویسی غربی است.
وی به بیان مبانی داستان نویسی حال حاضر کشور پرداخت و گفت: دروغ و توهم و تخیل منفصل از حق، انسان محوری و مادی گرایی ارکان و مبانی حال حاضر داستان نویسی در کشور است.
این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: در حال حاضر داستانها تماما تخیلی، ذهنی و منفصل از حقیقت نوشته میشود و نویسندگان تنها نظر شخصی خود را در داستانها و فیلم نامهها مطرح میکنند و بسیاری از آنها برخلاف ارزشها ست.
سلحشور هجوم بیدینی و الحاد از یک سو و نبود یک مرجع بالاتر برای پاسخگویی از سوی دیگر را عامل انسان محوری در سینمای غرب دانست و عنوان کرد: متأسفانه مبانی غرب در سینمای ایران نیز نفوذ کرده است و خود محوری در بسیاری ار قصهها و آثار هنرمندان ایرانی نیز به چشم میخورد.
مبانی داستان نویسی درست تعریف شود
کارگردان سریال یوسف پیامبر(ع) ادامه داد: در حالی که میتوانیم مبانی درستی برای قصه و داستان نویسی در کشور تعریف کنیم چرا باید دنبالهرو مبانی غربی باشیم و این مبانی به روشنی در آیات پایانی سوره حضرت یوسف(ع) آورده شده است.
وی درباره مبانی داستان نویسی ذکر شده در قرآن بیان کرد: قصه زیبا و عبرت آموز، به کار بردن تخیل اگر برای بیان یک حقیقت و در واقع تخیل متصل به حق باشد، پرهیز ازدروغ و پردازش حوادث، صحنهها و شخصیتها؛ اینها مبانیای است که میتوان برای داستان نویسی از قرآن برداشت کرد.
سلحشور در خاتمه اظهار داشت: قصههای واقعی میتوانند محملی برای نجات فیلم نامهها و سینمای ما باشند؛ پس اول باید قصه نویسی رشد پیدا کند تا سناریونویسی پرورش یابد و به علاوه هر کدام از ما باید به منزله سربازان فرهنگی در عرصه فرهنگ فعال باشیم.
نظر شما