۲۸ فروردین ۱۳۸۹، ۱۰:۰۸

آمادگی روسیه و چین برای مشارکت در صلح گازی

آمادگی روسیه و چین برای مشارکت در صلح گازی

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت از آمادگی گازپروم روسیه و یک شرکت چینی برای مشارکت در ساخت خط لوله صلح خبر داد و گفت: پاکستان تقاضای خود را برای افزایش واردات گاز ایران تا سقف 30 میلیون متر مکعب در روز ارائه کرده است.

 حجت الله غنیمی فرد در گفتگو با مهر با اشاره به امضای ضمائم قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان در اسفند ماه سال گذشته، گفت: اهمیت امضای این ضمائم از آن جهت است که بخش اصلی قرارداد به صورت فنی اجرایی می شود.

نماینده وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح همچنین از توافق با طرف پاکستانی برای انتقال گاز ایران به خریداران ثالث از خاک این کشور خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد، حجم گاز صادراتی ایران به پاکستان روزانه 21.5 میلیون متر مکعب بوده اما این رقم تا سقف 30 میلیون متر مکعب در روز نیز قابل افزایش است.

این مقام مسئول با اشاره به آمادگی پاکستان برای افزایش حجم وارداتی گاز از ایران، درباره زمان صدور گاز به پاکستان، توضیح داد: قرارداد پس از تکمیل به حدود 4 سال زمان نیاز دارد تا طرف پاکستانی هم بتواند شبکه گازی خود را احداث کند.

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: پیش بینی می کنیم تا سال 2014 میلادی صادرات گاز ایران به پاکستان آغاز شود.

آمادگی روسیه و چین برای مشارکت در صلح گازی

به گزارش مهر، غنیمی فرد در ادامه در خصوص مشارکت شرکتهای بین المللی در بخش ساخت خط لوله صلح، بیان کرد: پیش از این شرکت گازپروم روسیه آمادگی و علاقمندی خود را برای مشارکت در این خط لوله انتقال گاز اعلام کرده است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که قرارداد به مرحله عملیاتی برسد باید مشخصات فنی، جزئیات اقتصادی و تجاری طرح از سوی شرکتهای علاقمند مشخص شود، تصریح کرد: گازپروم در سال 2001 میلادی بررسی هایی بر روی این طرح گازی انجام داده اما به نظر می رسد در شرایط فعلی این اطلاعات به روز نباشد و از این رو با توجه به تغییرات هزینه ها در سطح بین المللی باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

نماینده وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با اشاره به انجام مذاکراتی با طرف روسی در اسفند ماه سال گذشته، از اعلام آمادگی یک شرکت چینی برای مشارکت در خط لوله صلح خبر داد و افزود: به نظر می رسد با توجه به انجام بخش عمده لوله گذاری در بخش ایران، این شرکت چینی قصد سرمایه گذاری در بخش لوله گذاری پاکستان را داشته باشد.

به گفته معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران این شرکت چینی قبلا هم در ارتباط با درخواست گاز برای چین از مسیر پاکستان با شرکت ملی نفت ایران مذاکره کرده است.

به گزارش مهر، قرارداد گازی ایران و پاکستان خرداد ماه سال گذشته با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری روسای جمهور دو کشور در تهران امضا شده است.

کد خبر 1065049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha