۲۸ فروردین ۱۳۸۹، ۱۵:۱۲

در گفتگو با مهر عنوان شد:

یک سوم دشتهای کشور دچار افت منفی سطح سفره آب هستند

یک سوم دشتهای کشور دچار افت منفی سطح سفره آب هستند

استان تهران - خبرگزاری مهر: معاون دفتر بهره وری آب کشاورزی معاونت آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک سوم دشتهای کشور دچار افت منفی سطح سفره آب هستند.

مسعود علایی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج افزود: همچنین در حال حاضر دشتهای زیادی در کشور در شرایط بحرانی و ممنوعه هستند و باید تلاش شود که وضعیت آنها حادتر نشود.

این مسئول بیان کرد: برای نخستین بار الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی در بالغ بر 612 دشت کشور با همکاری وزارت نیرو، سازمان هواشناسی و عوامل تحقیقاتی و دانشگاهی کشور تهیه می شود که این امر بسیارمطلوب است و تحقق آن آثار بسیاری مطلوبی به همراه خواهد داشت.

علایی با بیان اینکه حدود 90 درصد تولیدات بخش زراعی و باغی کشاوزی وابسته به آب آبیاری و اراضای فاریاب است، اظهار داشت: توجه ویژه در همه زمینه های سازه ای و فیزیکی و غیرسازه ای و مدیریتی در جهت افزایش و ارتقای کارآیی و بهره وری آب ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وابستگی بالای 60 درصدی منابع آب مصرفی در بخش کشاورزی به آبهای زیرزمینی باید به طور ویژه با همکاری وزارت نیرو در جهت حفظ کمی و کیفی منابع آب چاه ها گام برداشته شود.

این مسئول افزود: دشتها یکی از مهمترین محلهای مرتبط با کشاورزی هستند و لازم است همه شرایط لازم برای حفاظت زیست محیطی از آنها فراهم شود زیرا تخریب شدن این محلها آسیبهای فراوانی به همراه دارد.

وی یادآور شد: همچنین لازم است الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی در دشتهای کشور تهیه شود زیرا این امر، تاثیر فراوانی در رفع مشکلات کم آبی بخش کشاورزی و جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی خواهد داشت.

ممکن است تعداد واقعی دشتهای کشور بیشتر از 620 مورد باشد

علایی در بخش دیگری از سخنان خود نیز اظهار داشت: ممکن است تعداد واقعی دشتهای کشور بیشتر از 620 مورد باشد که امیدواریم همه آنها در اسرع وقت شناسایی و اقدامات لازم برای حفاظت از این محلها به بهترین نحو انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: دشتها سرزمینهای وسیعی هستند که در یک سطح کشیده شده و تغییرات ارتفاعی زیادی در آن دیده نمی شود.

این مسئول در خصوص قناتها نیز بیان کرد: در سه دهه گذشته در حدود 22 هزار قنات در کشور کار مرمت و لایه روبی انجام شده که این امر کمک فراوانی به افزایش بهره وری سیستم قناتها کرده است.

وی ادامه داد: از این میزان، 13 هزار قنات در برنانه چهارم لایه روبی و مرمت شده اند.

این مسئول عنوان کرد: قنات یا کاریز از ابداعات ایرانیان برای آبیاری و مبارزه با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک است و شامل رشته چاه های متوالی می شود.

علایی بیان کرد: قنات عامل حیاتی مهمی در مناطق بیابانی ایران است و بخشی از مهمترین قناتهای ایران در استانهای خراسان، یزد، کرمان و مرکزی حفر شده اند.

وی افزود: از خواص مهم قنات می توان به جلوگیری از تبخیر آب به وسیله اشعه خورشید در مناطق خشک و نیمه خشک اشاره کرد ضمن اینکه وجود قنانها باعث می شود مشکل کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک افزایش یابد.

کد خبر 1065244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha