۲۳ تیر ۱۳۸۲، ۱۵:۳۲

برگزاري جلسه گفت و شنود نمايش تك سلولي ها

جلال تهراني: به دنبال محتوايي بودم كه در فرم تنيده شده باشد

جلسه گفت و شنود دست اندر كاران نمايش " تك سلولي ها" به همت انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر ايرن در تالار مولوي برگزار شد.

در اين جلسه " جلال تهراني" نويسنده و كارگردان نمايش با ارائه توضيحي كوتاه، اجراي نمايش " تك سلولي ها" را نسبت به دو نمايش قبلي خود، كاري متفاوت دانست و آن را تجربه اي تازه قلمداد كرد كه گروه نمايشي از اجراي آن لذت مي برد.
كارگردان نمايش " تك سلولي ها" در پاسخ به سئوال يكي از تماشاگران  با اشاره به تغييرات اين اجرا نسبت به اجراي آن در جشنواره تئاتر فجر گفت: اين نمايش ، هم در چيدمان و هم در بعضي ديالوگ ها به نسبت اجراي جشنواره تغيير اندكي داشت و اين تغييرات در جهت استاتيك صحنه و كم كردن زمان اجرا بود.
در ادامه جلسه " جلال تهراني" با اشاره به مرتبط بودن اپيزودهاي اين اجرا گفت: در اين اجرا به دنبال محتوايي بودم كه در فرم تنيده شده باشد . اين سه اپيزود سه دنياي متفاوت با زمان هاي مختلف است. آدم هاي اين اپيزودها هم زمان با هم زندگي مي كنند و گاهي اين زندگي ها و زمان ها با هم تداخل پيدا مي كنند. تداخل اين دنياها مي تواند تبديل به مكاشفه اي براي مخاطب و سيري از يك جهان به جهان ديگر باشد.
در ادامه، مجري جلسه با اشاره به اين كه اين اجرا به نوعي به داستان آفرينش اشاره مي كند، وجود نشانه هاي زماني و مكاني را ضعف اجرا برشمرد كه جلال تهراني در پاسخ گفت: اصلا حضور زبان بخشي از هويت مكاني را براي مخاطب ايجاد مي كند. در اين نمايش با توجه به حذف قصه و داستان به شكل معمول وكلاسيك آن، معني عاطفي نمايش وراي ساختار كلاسيك است، كه اين تمهيد مي تواند جايگزين قصه شود. حال ما با اين بار عاطفي كه با دادن نشانه هاي زماني و مكاني به وجود مي آيد، سعي در جذب تماشاگر را داريم.
يكي از حضار در جلسه با خسته كننده دانستن اجرا، گفت: بسياري از صحنه ها در اين نمايش تكرار مي شدند و كارگردان مي توانست با حذف بعضي از قسمت هاي نمايش مانند انتهاي اجرا، به ريتم مناسبي دست پيدا كند. مجري جلسه نيز در پاسخ به صحبت اين تماشاگر تكرارهاي نمايش را در راستاي ايجاد فضاي نمايشي و موسيقاي كلام دانست و گفت اين اجرا ما را به شدت به ياد تئاتر دهه 60 فرانسه و آثار بزرگاني چون بكت، ژنه و يونسكو مي اندازد و مانند تمامي آثار اين بزرگان ادبيات پست مدرن، در اين نمايش نيز عناصري مثل سكون، تكرار، طنز تلخ و... وجود دارد.
" جلال تهراني" در پايان اين جلسه آرزوي خود را رسيدن به تئاتري دانست كه تماشاگر بدون پيش آگاهي بتواند با آن ارتباط برقرار كند.

کد خبر 10698

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha