۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۱:۴۶

محسنی بندپی:

نبود تولیت دقیق چالش اساسی نظام سلامت کشور است

نبود تولیت دقیق چالش اساسی نظام سلامت کشور است

ساری - خبرگزاری مهر: نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نبود تولیت دقیق در کشور را چالش اساسی حوزه سلامت کشور دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر انوشیروان محسنی بندپی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری افزود: هم اکنون بیش از 100 دستگاه اجرایی و نهاد خصوصی خود را متولی امر سلامت در کشور قلمداد می کنند و این موازی کاری سبب می شود دستگاه سلامت کشور در ایفاء تعهدات خود چندان موفق نباشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 25 درصد تولیت امر بهداشت و درمان کشور به عهده وزارت بهداشت و درمان کشور که متولی صحیح و بلامنازع امر سلامتی بوده است.
 
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هر کشوری منوط به توسعه سلامت و بهداشت آن جامعه است، تصریح کرد: نقش دانشگاه ها به عنوان تربیت کننده نیروی انسانی از طریق آموزش های حرفه ای و پرورش استعدادها بسیار ضروری است.
 
محسنی بندپی با بیان اینکه آموزش در دانشگاه ها در حوزه سلامت باید فراگیر شود تا نظام سلامت در بخش بهداشت و درمان به سمت پژوهش های کاربردی و جامعه پسند سوق یابد یادآور شد: نظام اسلامی در دوران پس از انقلاب و دولت نهم توفیقاتی در حوزه بهداشت و درمان داشته است.
 
وی تصریح کرد: کاهش مرگ و میر زنان باردار به مرز 95 درصد، کاهش 75 درصدی فوت کودکان زیر پنج سال، افزایش امید به زندگی در مردان به 15 و زنان به 17 سال نمونه ای از دستاوردها و توفیقات حوزه سلامت کشور است.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه هم اکنون 95 درصد داروی مصرفی کشور توسط داروسازان داخلی تولید می شود افزود: تعداد پزشکان ایرانی کشور هم اکنون شش هزار نفر بوده که این میزان در سال 57 تعداد 14 هزار و 700 پزشک هندی، پاکستانی و خارجی را شامل شده بود.
 
به گفته وی، در حال حاضر 100 هزار پزشک مشغول امر بهداشت و سلامت جامعه هستند.
 
ایران رتبه اول سزارین را در میان دیگر کشورها دارد
 
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی ایران 10 برابر متوسط جهانی رشد علمی داشته است، گفت: کشور نیز در این سال ها در حوزه پیشرفت های مختلف پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، زنان و زایمان به توفیقات ارزنده ای دست یافته است.
 
محسنی بندپی با اشاره به اینکه ایران در حوزه تولید علم از اهداف چشم انداز 1404 هنوز فاصله زیادی دارد، گفت: متاسفانه جایگاه ایران در برخی شاخص های حوزه سلامت مطلوب نیست و در بخش سرازین رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده و در مرگ و میر کودکان زیر 5 سال رتبه 15 دنیا را دارد که شاخص خوبی نیست.
 
وی با بیان اینکه 70 درصد هزینه بهداشت و درمان مردم در کشورهای پیشرفته توسط دولت ها و 30 درصد توسط مردم تامین می شود گفت: این در حالی است که این سرانه در ایران نسبت عکس داشته که باید نسبت به تقویت یارانه های دولت به بخش بهداشت و درمان تلاش های جدی تری صورت داد
 
وی خاطرنشان کرد: علیرغم رشد سه برابری اعتبارات بخش های مختلف جامعه در سال های اخیر شاخص سلامت، بهداشت و درمان در جامعه تنها دو برابر رشد کرده است.
 
محسنی، نبود استقرار نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب بر محوریت پزشک خانواده را چالش دیگر پیش روی بهداشت و درمان جامعه عنوان کرد و افزود: باید دانشجویان پزشکی کشور را به سمت پزشکان خانواده سوق دهیم.
 
وی وجود اختلاف فاحش تعرفه های دولتی و خصوصی پزشکان را چالش دیگر حوزه سلامت قلمداد کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اجازه داده می شود که تولیت بهداشت، درمان و سلامت جامعه را به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی محول کند.
 
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون عدالت در بدنه بهداشت و درمان جامعه وجود ندارد افزود: برای اینکه عدالت بهداشت و درمان در کشور حادث و ایران به رشد قابل توجه ای در حوزه سلامت دست یابد دولت باید سالانه 20 درصد به بودجه سلامت کشور بیافزاید تا بتوانیم به اهداف چشم انداز 1404 دست یابیم.
 
مصرف سیگار در کشور سالانه 10 درصد رشد دارد
 
وی با بیان اینکه سالانه 1700 میلیارد تومان صرف استفاده 60 میلیارد نخ سیگار در کشور می شود، تصریح کرد: متاسفانه سم قلیان که مصرف آن اکنون به صورت یک فرهنگ در جوانان درآمده بیشتر از سیگار است.
 
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استنشاق یک دم قلیان برابر کشیدن 20 مرتبه سیگار است، گفت: در برنامه پنجم توسعه به دنبال این بوده که با تولیت قرار دادن وزارت بهداشت و درمان در امر سلامت تمامی این واحدها تعطیل شوند.
 
وی با بیان اینکه مصرف سیگار سالانه در کشور 10 درصد رشد دارد، گفت: متاسفانه سالانه در کشور حدود 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف که 5 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کشور زیان وارد می کند.
 
وی خواستار تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در کشور شد.
کد خبر 1073319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha