۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۵۴

ذوق هنری و ظرافت اندیشه حقیقی تکرار نشدنی است

ذوق هنری و ظرافت اندیشه حقیقی تکرار نشدنی است

رئیس انجمن فیلمبرداران خانه سینما با اشاره به جایگاه حرفه‌ای نعمت حقیقی گفت: ظرافت اندیشه و ذوق هنری این فیلمبردار خلاق در سینمای ایران تکرار نمی‌شود.

تورج منصوری به خبرنگار مهر گفت: نعمت حقیقی یکی از بزرگترین فیلمبرداران تاریخ سینمای ایران بود. او هم به عنوان یک فیلمبردار هنرمند شخصیت ویژه‌ای داشت و هم از نظر زیبایی شناسی و وجوه فنی کارنامه‌ای قابل توجه داشت. حقیقی دیگر در بین ما نیست اما یادگارهایی که باقی گذاشته در سینمای ایران ماندگار است.

وی ادامه داد: حقیقی در اواخر دهه 40 و در دهه 50 فرصت همکاری با کارگردانهای شاخص سینمای ایران را به دست آورد و توانست از این فرصت استفاده کند تا بخشی از بهترین اوراق تاریخ سینمای ایران را ثبت کند. بخش باارزش سینمای ایران مدیون این تجربه‌گری‌ها است.
 
فیلمبردار فیلم "محاکمه در خیابان" افزود: با دیدن نماهای آثار سیاه و سفیدی که حقیقی فیلمبرداری کرده احساس رنگ به بیننده منتقل می‌شود. او در فیلمهای متعددی که کار کرده تجربه‌های شگفت انگیز و بدیعی داشته که هنوز تازه است و تعدادی از آنها در سینمای ایران به آن شکل و شیوه تکرار نشده است.
 
منصوری با اشاره به فیلمبرداریهای شاخص حقیقی گفت: من فیلمبرداری "چشمه" و مجموعه کارهایی که حقیقی با مسعود کیمیایی کرده می‌پسندم. رنگ سیاه و سفیدی که در فیلمهای حقیقی بود در فیلمبرداران همدوره‌اش ندیده‌ام. ظرایف و هوشمندیهایی در کارهای او موج می‌زد که شخصیت هنری، نگاه سینمایی و نکته‌سنجی‌اش را نشان می‌دهد.
 
فیلمبردار "مهمان مامان" ادامه داد: نعمت حقیقی فرم فیلمبرداری را از محتوای فیلم می‌گرفت و آن را تحمیل نمی‌کرد. شکل و نوع فیلمبرداری را از دل فیلمنامه استخراج و کشف می‌کرد. فیلمهای مختلفی را فیلمبرداری کرده که امضا و حال و هوای او را دارند اما به دلیل تفاوت فضا و قصه این فیلمها شیوه فیلمبرداری در این آثار متفاوت است و از نظر ساختار زیبایی‌شناسی این فیلمها با هم تفاوت دارند.
 
رئیس انجمن فیلمبرداران خانه سینما گفت: نعمت حقیقی از آخرین افراد نسل خود بود که سایه‌اش بر سر سینمای ایران بود. جای خالی او به سادگی پر نمی‌شود و مانند نعمت حقیقی فیلمبرداری در سینمای ایران نخواهد آمد. آفرینشی که او در فیلمبرداری سیاه و سفید داشت و آن میزان نوآوری به سرعت به وجود نمی‌آید.
 
منصوری گفت: از میان فیلمبرداران شاخص دهه 50 مهرداد فخیمی فوت کرده، هوشنگ بهارلو سالها است از ایران رفته، مازیار پرتو در ایران زندگی نمی‌کند و نعمت حقیقی هم از بین ما رفت. این نسل تجربه‌های گرانبهای بسیاری داشتند که با رفتنشان از بین می‌رود و به نسلهای بعد منتقل نمی‌شود.
 
این فیلمبردار باسابقه ادامه داد: آرزو می‌کنم پیش از آنکه به سوگ سینماگران بنشینیم از هنر و تجربه آنها استفاده کنیم. پیش از آنکه حسرت روزهای بودن با آنها را بخوریم قدر آنهایی که برای فرهنگ و هنر این سرزمین تلاش کرده‌اند بدانیم و در ایام حیات از آنها تجلیل کنیم.
 
وی گفت: متاسفانه با ظهور تکنیکهای دیجیتال نسلی از فیلمبرداران تازه‌کار با سرعت و بهای ارزان فیلمبرداری پروژه‌های مختلف را انجام می‌دهند و این باعث می‌شود فیلمبرداران قدیمی به حاشیه رانده شوند. کمک کنیم آنهایی که عمری در این راه گذاشته‌اند روزهای بازنشستگی آبرومندی داشته باشند. نعمت حقیقی در تنهایی از بین ما رفت و در خلوت، امید که او آخرین نفری باشد که غریبانه از میان ما می‌رود.
کد خبر 1073980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha