۲ خرداد ۱۳۸۹، ۱۳:۱۱

تقی ضرابی در گفتگو بامهر:

شورای ارکسترسمفونیک تهران باید بازنگری شود

شورای ارکسترسمفونیک تهران باید بازنگری شود

شورای ارکسترسمفونیک تهران در وزارت ارشاد به بازنگری و تغییر و تحول در ساختار اجرایی نیاز دارد.

تقی ضرابی آهنگساز ضمن بیان این مطلب در خصوص چرایی بازنگری در شورای ارکستر سمفونیک تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : برای انتخاب اعضای شورای ارکستر سمفونیک تهران باید روی هنرمندانی انگشت گذاشت که در ارکستر کار کرده و زوایای مختلف مادی و معنوی را از نزدیک می شناسند و براساس این آشنایی طرح و برنامه برای ارکستر چیده شود؛اما متاسفانه شاهد هستیم که افراد غیر مرتبط با مسائل و مصائب ارکستر در شورا عضو هستند.   

وی در ادامه افزود :علاوه بر شورای ارکستر سمفونیک تهران وزارت ارشاد ،مدیر ارکسترسمفونیک نیز نیاز به بازنگری در امور اجرایی و اداره ارکستر دارد، در ادامه و بدون تردید باید رهبر دائم برای ارکستر انتخاب شود و در کنار آن رهبر مهمان نیز برگزیده شود.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت های خود به هدف از تشکیل ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و گفت : یکی از اهداف تشکیل ارکسترسمفونیک تهران آشنایی با موسیقی کلاسیک و آثار ارزنده در این زمینه بوده است و از این طریق ریشه های فرهنگی موسیقی خود را که وسیع تر از مرز جغرافیای سرزمین ایران است در قالب ارکستر سمفونیک با اقتدار به نمایش بگذاریم و در جایگاه شایسته فرهنگی بایستیم ولی متاسفانه بنا به دلایل گوناگون تا کنون چنین نشده است .

ضرابی در ادامه وجود رهبر ثابت برای ارکستر سمفونیک تهران را لازم دانست و گفت : همه ارکسترهای پیشرفته دنیا با آزمون های بسیار سخت نوازنده های خود را از بین داوطلبان حرفه ای انتخاب می کنند و زمانی که از حضور نوازنده های خوب در ارکستر اطمینان پیدا کردند در کنار رهبر دائم از رهبر مهمان هم دعوت می کنند و در این بین نوازنده های ارکستر تمام آثار مربوط به دوره های مختلف موسیقی را به خوبی می شناسند و سالیان دراز این آثار را اجرا کرده اند و رهبر مدعو هم یک هفته قبل از اجرا خلاقیت های فردی خودش را در تمرین با ارکستر به نمایش می گذارد.   

وی در ادامه افزود : درحال حاضر نوازنده های ارکستر با همه زحماتی که متحمل می شود و جایگاه رفیعی در عرصه موسیقی دارند ، به دلایل گوناگون از جمله عدم حمایت های مادی و معنوی شرایط لازم برای یک اجرای درجه یک را ندارند و چون حداقل انتظار مالی نوازنده آنها از طریق ارکستر سمفونیک برآورده نمی شود در نتیجه مجبور به کار اضافه در استودیوهای مختلف هستند؛ در یک نگاه کلی به گفته یکی از بزرگان ما کارهای فرهنگی را با دستور نمی توان پیش برد همانگونه که برای هر فعالیت اجتماعی مقدمات و پیش نیازهایی لازم اسست برای ارکستر سمفونیک هم این پیش نیازها صدق می کند بنابراین اگر برای شعور شنوندگان ارزش قائل باشیم ارکستر سمفونیک وظیفه دارد قطعاتی که پاسخگوی نیازهای رشد و توسعه فرهنگ جامعه است را اجرا کند.

عضو هیئت مدیره خانه موسیقی همچنین افزود : در حال حاضر انتخاب رهبر دائم برای ارکستر سمفونیک با تحصیلات مرتبط ضروری است و درکنار رهبر دائم وجود یک مدیر اداری با تحصیلات مرتبط برای ارکستر نیز لازم است تا ذائقه مخاطب را براساس موسیقی پاک تغییر دهند.

وی در پایان صحبت های خود به نقش مدیر داخلی ارکستر اشاره کرد و گفت : مدیر اداری ارکستر سمفونیک رابط بین نوازنده ها و رهبر است و اگر این نقش کم رنگ شود هریک از نوزانده ها برای هماهنگی امور مستقیم با رهبر مواجه هستند. ارتباط مستقیم بین رهبر ارکستر سمفونیک و نوازنده ها درهیچ جای دنیا رسم نیست و رهبر فقط به قطعات می پردازد و آنها را براساس سلیقه و تکنیک های خلاقانه خودش پیش می برد؛ و این درحالی است که منوچهر صهبایی همه این امور را خودش انجام می داد ضمن اینکه اغلب نوزانده های ارکستر و کسانی که دنبال کار فرهنگی بودند کار رهبری و اداره ارکستر توسط صهبایی را قبول داشتند. 

کد خبر 1087725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha