آیت الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شاخصه های اندیشه های عرفانی حضرت امام در حقیقت همان شاخصه های عرفانی اسلام است.
وی افزود: یکی از این شاخصه ها مسئله تعادل میان تربیت نفس و هوای نفسانی و تعادل میان این تربیت و رفتار اجتماعی و حضور در صحنه های اجتماعی گوناگون است؛ به طوری که می توان این تعادل و تکامل نفسانی و فعالیتهای اجتماعی را مهمترین ویژگی اندیشه های عرفانی امام دانست.
آیت الله تسخیری تقید کامل به ارشادها و تعالیم شریعت اسلامی را دومین شاخصه اندیشه های عرفانی امام دانست و گفت: این تقید در رد همه تصوراتی خارج این تقید و راه های طریقت و شریعت است.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: نکته دیگری که در رابطه با شاخصه های عرفانی امام به نظر می رسد این است که ارتباط کامل خداوند متعال و خود را فراموش نکرد و در راه تحقق شریعت الهی فداکاری کامل کرد.
وی با یادآور اینکه این فداکاری مستلزم موکول کردن همه امور به خداوند و عمل به تکلیف منهای در نظر گرفتن سود و زیان آن است، افزود: مهم عملی کردن به تکلیف است و نتایج مادی کار مهم نیست. فنا شدن در راه خدا یکی از ویژگی های عرفان اسلامی و همچنین عرفان امام است.
تسخیری گفت:این نوع عرفان که امام نمونه کامل آن است به کل جهان به یک دید نگاه می کند که همه جهان جلوه خداوند متعال است ، هر آنچه هست خود او است و همه این مظاهر جلوه های قدرت است. عشق عشق او، ،فعل فعل او و اثر اثر اوست.
نایب رئیس اتحادیه بین المللی علمای مسلمان با اشاره به ضرورت بازخوانی و پرداختن به اندیشه های امام خمینی(ره) در تمام ابعاد گفت: ما برای کم کاری در این زمینه مقصریم، باید شخصیت امام را تحلیل کرده و به جهانیان عرضه کنیم.
وی تأکید کرد: متأسفانه در جهان ابعاد مادی رهبری حضرت امام را در نظر گرفته و شخصیت ربانی امام را با شخصیت دیگر رهبران مقایسه می کنند و میان این دو مساوات قائل می شوند. این درحالی است که ما باید شخصیت عرفانی امام را خوب شناخته و آن را به جهانیان نشان دهیم .
آیت الله تسخیری تصریح کرد: باید شخصیت عرفانی امام را نشان دهیم و اگر این شخصیت را آنطور که هست معرفی کنیم بعد انسانی و متعالی امام به جهانیان عرضه خواهد شد. ما در این رابطه هنوز هیچ کاری نکردیم و جهان نمی داند امام چه ابتکاراتی در فلسفه ، عرفان، فقه و اصول داشته و چگونه توانسته این نظریه های بزرگ خود را در میدان عمل اجرا کنند. ما خود هنوز این شخصیت را نشناخته و در نتیجه در معرفی آن موفق نبوده ایم.
وی ابتلا به کارهای روزمره ، عدم درک آثار معرفی شخصیت امام و ابعاد آن در زمینه پیشرفت حضور انقلاب اسلامی در جهان و تاحدی عامل کوتاهی را به عنوان عواملی کم کاری در زمینه شناخت اندیشه های امام عنوان کرد.
نظر شما