۱۲ خرداد ۱۳۸۹، ۹:۰۲

گاردین بررسی کرد:

پایان سلطه آمریکا در خاورمیانه

پایان سلطه آمریکا در خاورمیانه

یک روزنامه غربی نوشت: موضوع جنگ سرد در منطقه خاورمیانه نادرست است و روسیه و ترکیه با توجه به خلاء ابرقدرت آمریکا در منطقه بدنبال سرمایه های آن می باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گاردین در مقاله ای به قلم "کریس فیلیپس" می نویسد معامله اخیر تسلیحاتی بین روسیه و سوریه باعث تاکید برخی ها درباره مطرح شدن جنگ سرد جدید در خاورمیانه شده است. برای مثال "جاش لاندیس" نویسنده "فارین پالسی" معتقد است که حمایت بدون قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی، مسکو را برآن داشته است تا ضمن بازگشت به سالهای قبل از 1989، به عنوان حامی تامین سلاح برای کشورهای دشمن تل آویو و واشنگتن ترغیب و مطرح گردد. 

این روزنامه در ادامه نوشت: با این حال بازگشت روسیه به سوریه خواه برای فروش میگ 29 باشد و خواه ساختن اسکله برای نیروی دریایی این کشور در سواحل سوریه، اقدامی در راستای چالش هژمونی ابرقدرت آمریکا مانند سالهای 1945 تا 1989 نیست بلکه بیانگر استفاده از خلاء ابرقدرت آمریکا در منطقه است. به عوض جنگ سرد دوقطبی، قدرتهای منطقه ای مانند روسیه و ترکیه در حال افزایش نفوذ خود در منطقه با هزینه آمریکا هستند.

در همین رابطه بشار اسد هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه "لاریپوبلیک" اظهار داشت : حمایت خود به خود روسیه صرفا واکنش طبیعی ناشی از تلاش ایالات متحده آمریکا برای تسلط برجهان است. 

وی درهمین مصاحبه گفت که اتحاد سه جانبه جدید بین سوریه، ترکیه و ایران نیز به عنوان بخشی از "ائتلاف شمال" با تلاش دمشق به منظور مقابله با اسرائیل و آمریکا بوجود آمده است که روسیه را نیز جذب این منافع نموده است. 

کد خبر 1093899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha