۱۲ خرداد ۱۳۸۹، ۱۰:۱۹

ارائه خدمات به چاه های غیرمجاز در قزوین ممنوع می شود

ارائه خدمات به چاه های غیرمجاز در قزوین ممنوع می شود

قزوین - خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: به منظور ساماندهی فعالیت چاههای مجاز و جلوگیری از کاهش افت شدید آب در دشت قزوین از فعالیت چاههای بدون پروانه در قزوین با قاطعیت جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر در قزوین در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آبهای زیرزمینی استان قزوین که سه شنبه شب در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد ضمن ارائه گزارشی ازعملکرد مصوبات جلسات قبل، هماهنگی در خصوص تخصیص خدمات و تسهیلات به برداشت کنندگان غیرمجاز، در مورد نحوه برخورد با صاحبان واحدهای دام و طیور دارای اضافه برداشت آب هم تصمیماتی گرفته شد.

در این جلسه صادق پورمهدی معاون عمرانی استانداری قزوین با اشاره به اختصاص آب از سد طالقان برای تامین آب شرب استان گفت: در راستای تامین آب شرب به میزان 30 میلیون متر مکعب از سد طالقان که از سال 90 اجرایی خواهد شد باید با برنامه ریزی نسبت به جبران این حجم آب از محل اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار، بهینه سازی مصرف، تغذیه مصنوعی و ساخت تصفیه خانه اقدام جدی کرد.
 
وی افزود: مشکلات ناشی از افت سطح آبهای زیرزمینی در دشت قزوین اگر به صورت فعلی ادامه یابد در آینده با بحران جدی مواجه خواهیم شد لذا باید با اضافه برداشت و نیز فعالیت چاههای غیرمجاز برخورد جدی تر کنیم.
 
پورمهدی با اشاره به مصرف بیش از 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و ارئه طرحهای کوتاه، میان و بلند مدت توسط جهاد کشاورزی و کاهش میزان مصرف، از راهکارهای مقابله با کمبود آب در استان است که در کنار این مسئله باید نسبت به قطع خدمات به چاه های غیرمجاز هم اقدام کنیم.
 
کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین هم در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای مقابله با چاههای غیر مجاز اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و 93 فقره پرونده چاه غیرمجاز در استان تشکیل شده که از این میان 559 فقره پرونده در دست رسیدگی  است، 239 مورد منجر به شکایت شده، 500 حلقه چاه از سیستم بهره برداری خارج و حکم 295 پرونده نیز هنوز اجرا نشده است.
 
وی گفت: در سه سال گذشته بیش از 500 حلقه چاه غیر مجاز از چرخه فعالیت خارج شده که بیشترین چاههای غیرمجاز استان هم به ترتیب در شهرستانهای بوئین زهرا، تاکستان، البرز و آبیک قرار دارد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: در حال حاضر چهار هزار و 500 حلقه چاه مجاز و دارای پروانه در استان فعالیت می کند که میزان مصرف آب در استان هم سه میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است که در صورت تنها 10 درصد صرفه جویی در میزان مصرف می توان 300 میلیون متر مکعب آب، معادل حجم سد طالقان صرفه جویی کرد.
 
دانشجو تصریح کرد: دشت قزوین از سال 44 به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده و روند افت سطح آب زیر زمینی در استان بعلت
افزایش حفر چاههای غیرمجاز و اضافه برداشتهای غیر اصولی نگران کننده است بطوری که آثار فرونشست زمین در مناطقی مانند بوئین زهرا و تاکستان و شور شدن آبهای شیرین به قدری جدی است که اگر امروز برنامه ریزی و اقدام نکنیم آیندگان با مشکلات جدی و بحران آب مواجه خواهند شد.
 
وی با اشاره به اضافه برداشت آب  در 160 واحد دامداری و مرغداری خاطرنشان کرد: متاسفانه بی توجهی به قانون و برداشت بی رویه و خارج از سهمیه تعیین شده در برخی واحدها مشکلات موجود را بیشتر کرده است.
 
در ادامه این جلسه فرمانداران و نمایندگان دستگاه های اجرایی دیدگاهها و پیشنهادات خود را در خصوص نحوه برخورد با صاحبان
چاههای غیرمجاز مطرح کردند.
 
در این جلسه مقرر شد به منظور همکاری با کشاورزان و بهره برداران منطقه نسبت به تامین آب مورد نیاز بهره برداران با اولویت باغات با تشخیص جهاد کشاورزی در سه ماهه دوره تابستان همچون گذشته اقدام شود.
 
کاهش سهمیه سوخت سه ماهه تابستان به نصف، گرفتن تعهد از کشاورزان دارای چاه غیر مجاز برای عدم کشت در فصل بعد، تعهد اقدام کشاورزان برای استفاده از سیستم آبیاری مدرن و عدم تحویل سوخت به صاحبان چاههای غیرمجاز که حکم قضایی علیه آنها صادر شده است از دیگر تصمیمات گرفته شده در این جلسه بود.
 
همچنین مقرر شد مصوبات این جلسه در شورای تامین استان مطرح و پس از تصویب نهایی با دستور استاندار قزوین ابلاغ و اجرایی شود. 
کد خبر 1093949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha