دکتر جوزف مارگولیس استاد دانشگاه تمپل در مورد اینکه تکنولوژی چه تأثیری بر "عامل اخلاقی" داشته و آیا این عامل با ظهور و گسترش تکنولوژی تغییر یافته است یا نه و آیا معنا و مفهوم کانتی در مورد اخلاق را میتوان در حال حاضر به کار برد، به خبرنگار مهر گفت: موضع و دیدگاه کانتی به طور کلی غیر قابل دفاع است چرا که نیازمند اصولی است که میان دلایل دنیای تجربی و استقلال دنیای عقلانی تفکیک قائل میشود.
وی تصریح کرد: من همواره این موضوع را بهعنوان محدودیتی غیرعادی در باب هر گونه نظریه اخلاقی میدانم که انسان بتواند بر اساس شناخت و تواناییهای عملی خود و معرفت تاریخی خود و نهادهای اجتماعی جامعه خود به طور بالقوه موضوع اخلاقی را نشان دهد.
این استاد فلسفه در ادامه یادآور شد: نکته دیگر این است که من تردیدی ندارم که نیازهای ادراکی بشر مستلزم به کارگیری کاربردهای معقول مهنسی ژنتیک در ارتباط با همه اجزای بدن است.
مؤلف "مزیت پراگماتیسم: فلسفه امریکایی و اروپایی در اواخر قرن بیستم" خاطر نشان کرد: برای نمونه در نظر بگیرید که انسان میخواهد به دانشی برسد که از رهگذر آن بتواند برای زمان زیادی در یک سفر فضایی طولانی مدت و بقا در سیارات دوردست زنده باقی بماند و بتواند موفق عمل کند.
استاد فلسفه دانشگاه تمپل در ادامه خاطر نشان کرد: حتی تغییرات میانهتر و معمولیتر نیز در این خصوص به طور اساسی شرایطی را که در آن میتوان به پرسشهای اخلاقی جواب معقول داد تغییر خواهد داد. البته باید توجه داشت این دو نکتهای که مورد اشاره قرار گرفتند، ارتباطی با یکدیگر ندارند و وابسته به هم نیستند.
وی افزود: در زمینهها و بسترهای داروینی و پساداروینی "خود" انسانی یک ساخته و مصنوع فرهنگی (تحول تکنولوژیک به یک انسان اندیشهورز) است. اگر چنین باشد در این صورت ایده عدم تغییر ارزشها و هنجارهای اخلاقی به طور جدی مسألهساز میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: دلیلی که مدعی است اخلاق را میتوان صورتبندی کرد باید خود دارای ظرفیت ساختاری فرهنگی باشد.
این فیلسوف امریکایی در پایان خاطر نشان کرد: از این رو من قادر نخواهم بود از هر گونه تبعیض اخلاقی طرفداری کنم.
جوزف مارگولیس فیلسوف امریکایی و استاد فلسفه دانشگاه تمپل در فیلادلفیلا است. او کتابهای زیادی درباره فلسفه غرب به نگارش درآورده است. مارگولیس در زمینه فلسفه فیلسوفانی چون هگل، پیرس، جان دیویی، لودویک ویتگنشتاین و کواین صاحبنظر است.
نظر شما