۲۱ تیر ۱۳۸۹، ۱۲:۴۸

حیدری مطرح کرد:

تمهیدات ویژه برای مقابله با سالک در اطراف بختگان/امحای جوندگان منطقه

تمهیدات ویژه برای مقابله با سالک در اطراف بختگان/امحای جوندگان منطقه

شیراز - خبرگزاری مهر: مسئول مبارزه با بیماریهای واگیردار شبکه بهداشت شهرستان نی ریز فارس از اتخاذ و اجرای تمهیداتی ویژه برای مقابله با بیماریهای شیوع یافته در اطراف دریاچه خشک شده بختگان خبر داد.

محمد علی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر در شیراز افزود: جوندگان از جمله موشها مخزن بیماری بوده و باعث انتقال بیماری از پشه خاکی به انسان می شوند از این رو مقابله با این جوندگان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دو مرحله طرح امحای جوندگان با همکاری مردم و شوراها در روستاهای اطراف بختگان از شعاع 500 متر تا یک کیلومتر اجرا و تاکنون تعدادی از این جوندگان از بین رفته اند.

مسئول مبارزه با بیماریهای واگیردار شبکه بهداشت شهرستان نی ریز با اشاره به سایر اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماریهای منطقه نیز بیان کرد: توزیع پشه بند آغشته به سم برای دفع پشه های خاکی، اطلاع رسانی در رابطه با بیماریهای مشترک بین دام و انسان، تخریب مخروبه ها و محل استقرار موشها ازجمله دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص به شمار می رود.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در سال گذشته بیش از 120 نفر در نی ریز به سالک مبتلا شده اند، تصریح کرد: چنانچه هم اکنون فردی توسط پشه ناقل سالک گزیده شود در فصل پائیز مشخص خواهد شد اما تاکنون بیش از 15 مورد ابتلا به بیماری سالک به مرکز بهداشت گزارش شده است.

وی متذکر شد: سالک نیز به طور عمده مربوط به روستاهای اطراف دریاچه بختگان از جمله روستای کوشکک، حسن آباد، چهار سرخ و... است.

به گفته مسئول مبارزه با بیماریهای واگیردار شبکه بهداشت شهرستان نی ریز، ابتلا به تب مالت نیز طی مدت اخیر در روستای اطراف این دریاچه گزارش شده است.

نمونه ای از ابتلا به سالک در اطراف بختگان

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان با وسعت هر یک به ترتیب 117 هزار و 47 هکتار و 242 هزار و 223 هکتار در 70 کیلومتری غرب نی ریز فارس قرار گرفته است.

دریاچه های طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور محسوب می شوند که در سالهای پرباران گسترش یافته و به هم می پیوندند.

بختگان اولین بار در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد سپس در سال 54 به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال 1374 بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه های بختگان، طشک و تالابهای موجود در ورودی زهکشها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد.

تالابهای طشک و بختگان نقش بسیار مهمی را پیش از خشکی در بقای تنوع ژنتیکی و اکولوژیکی کشور ایفا می کردند و به همین دلیل این دو تالاب در فهرست تالابهای بین المللی کشور قرار گرفته اند.

طی چند ماه گذشته وقوع خشکسالیهای مستمر باعث شد که دریاچه بختگان به کلی خشک شود و این امر باعث ازدیاد پشه و جوندگان و در نهایت شیوع بیماریها شده است.

کد خبر 1115344

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha