۱۲ مرداد ۱۳۸۹، ۱۵:۱۱

حسینی خبرداد:

اساسنامه "بانک توسعه فردا" در بانک مرکزی

اساسنامه "بانک توسعه فردا" در بانک مرکزی

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با بیان اینکه مرحله پذیره نویسی آخرین مرحله تبدیل شدن موسسه به بانک است که مراحل اجرایی آن هم اکنون در حال انجام است، گفت: اساسنامه " بانک توسعه فردا" در بانک مرکزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر مستخدمین حسینی امروز در نشستی خبری با اشاره به فعالیت 14 ساله این موسسه گفت: موسسه توسعه همزمان با آغاز تاسیس و کار بانکهای خصوصی در کشور، تشکیل شد. در دور جدید فعالیت از سال 87 تاکنون موسسه فعالیتهای خود را بیشتر با شرایط بانکی وفق داده است.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه پیوستن به طرح شتاب و اجرای برنامه های ساتنا و پایا را از اولین اقدامات موسسه در سال گذشته عنوان کرد و افزود: منابع، مهمترین اهرم فعالیت موسسات اعتباری و بانکها محسوب می شود، بنابراین ابتدای امسال منابع موسسه نسبت به سال گذشته با افزایش 100 درصدی مواجه شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش 50 درصدی منابع موسسه طی حدود بیش از 4 ماه گذشته در شرایطی که نرخ سود سپرده ها در تمام بانکها و موسسات مالی و اعتباری مجاز در قالب بسته بانک مرکزی یکسان شده است، تصریح کرد: چارچوب برنامه موسسه از سال گذشته حول 4 محور برنامه ریزی شده است.   

مستخدمین حسینی با بیان اینکه بر اساس این برنامه منابع موسسه به 4 بخش یا گروه اختصاص یافته است، عنوان کرد: گروه اول سهامداران هستند، هم اکنون تعداد سهامداران موسسه یکهزارو 100 سهامدار خصوصی است که شبه دولتی ها و یا شرکتهای وابسته به دولت در بین آنها وجود ندارد، به نحویکه 94 درصد از سهامداران اشخاص حقیقی و تنها 6 درصد شرکتها هستند.

وی از برنامه موسسه برای انجام پذیره نویسی طی هفته های آتی به منظور افزایش سرمایه با اخذ مجوز بورس در هفته گذشته خبرداد و افزود: در این پذیره نویسی نیز از سهامداران شبه دولتی پرهیز خواهیم کرد. سرمایه فعلی بانک 50 میلیارد ریال است که با افزایش 40 برابری از طریق این پذیره نویسی در یک مرحله تا پایان شهریور ماه امسال به 2 هزار میلیارد ریال و تا پایان سال به 4 هزار میلیارد ریال و تا پایان سال 90 به 5 هزار میلیارد ریال می رسد.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه به پرداخت سود عملکرد سال 88 سهامداران یک روز پس از برگزاری مجمع از طریق کارت به میزان 1560 ریال به ازای هر سهم خبرداد و بیان کرد: محور دوم برنامه ریزی های موسسه توجه ویژه به کارکنان و جذب کارمندان دارای مدارک دانشگاهی مرتبط با فعالیت بانکداری است.

وی ادامه داد: همچنین رسیدگی به وضعیت مادی اکثر کارکنان نیز در دستور کار ما قرار دارد، به طوریکه در نظر داریم در دور جدید پذیره نویسی موسسه همه کارکنان را سهامدار کنیم ( گرچه اکثر کارکنان سهامدار هستند) تا از این طریق روحیه فعالیت بیشتر در آنها تقویت شود.

مستخدمین حسینی در بیان محور سوم فعالیتهای موسسه اعتباری توسعه گفت: فعال بودن یک سازمان افزایش درآمد را در پی دارد که در اینصورت سود بالاتری را نیز می تواند پرداخت نماید، بنابراین مالیات دولت را پرداخت می کند و از این محل نیز دولت خدمات به مردم و جامعه می دهد.

وی مشتریان را به عنوان مشاوران مالی، موسسه و محور چهارم برنامه ها تلقی کرد و از تشکیل کمیته ریسک و اعتبار سنجی بر اساس استانداردهای بین المللی و قوانین بانک مرکزی خبرداد و بزرگترین حسن سیستم اعتبارسنجی را عدالت در توزیع تسهیلات در نظام بانکی اعلام کرد. این سیستم در مرحله تست قرار دارد و ظرف ماههای آی برای همه مشتریان موسسه اجرایی می شود. 

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه در ادامه از تشکیل کمیته مبارزه با پولشویی در چارچوب ضوابط بانک مرکزی خبرداد و گفت: توسعه الکترونیکی فعالیتهای موسسه به جای توسعه فیزیکی در دستور کار ما است. تعداد شعب موسسه در ابتدای سال گذشته 11 شعبه بود که به زودی به 50 شعبه افزایش می یابد.

به گفته وی صدور ضمانت نامه های ارزی، ریالی و اعتبار اسنادی از طریق بانکداری الکترونیک در موسسه انجام می شود، بحث درجه بندی شعب به صورت علمی نیز انجام شده که از ابتدای مهر ماه سال جاری اعلام عمومی خواهد شد. همچنین صادر کنندگان و تولید کنندگان برای واردات مواد اولیه خود می توانند از تسهیلات ارزی موسسه استفاده نمایند.

مستخدمین حسینی بانکها را پوشش دهنده فعالیت لیزینگها عنوان کرد و با انتقاد از عملکرد لیزینگها که بیشتر به بخش خودرو آنها هم توسط خودروسازان انجام می شود، گفت: این در حالی است که سایر بخشها برای دریافت خدمات لیزینگ با خلاء مواجه هستند.

وی همچنین به ارائه خدمات کارت ارزی توسکا برای دانشجویان ارشد و برای سفرهای خارجی و غیره اشاره و عنوان کرد: شرکت بیمه توسعه، شرکت سرمایه گذاری برج آوران، شرکت سرمایه گذاری نامی اصفهان، شرکت خدمات ارزی و صرافی توسعه و کارگزاری توسعه فردا از شرکتهای وابسته به موسسه هستند.

وی تصمیم بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانکهای خصوصی را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه برای تبدیل شدن به "بانک توسعه فردا" آخرین مرحله یعنی پذیره نویسی را می گذرانیم، گفت: تصمیم داریم که پس از تبدیل شدن به بانک وارد بورس شویم به نحویکه هم اکنون مقدمات این کار فراهم شده و کارگزاری آن را نیز پیش بینی کرده ایم.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با بیان اینکه مجوز فعالیت را از شورای پول و اعتبار گرفته ایم، تصریح کرد: هم اکنون اساسنامه بانک توسعه فردا در بانک مرکزی است و هفته آتی جلسات کارشناسی آن برای ارائه اساسنامه به شورای پول و اعتبار تشکل می شود.

وی در خصوص استقلال بانک مرکزی و موضوع نظارت این بانک گفت: زمانی که در بانک مرکزی به عنوان معاون پارلمانی فعالت می کردم، پیشنهادی مطرح نمودم مبنی بر تشکیل سازمانی زیر نظر بانک مرکزی برای انجام نظارت بر بازار بزرگ پولی کشور که با تشکیل این سازمان، بانک مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول، کنترل تورم و نقدینگی و غیره را انجام دهد.   

مستخدمین حسینی از تشکیل کمیته وصول مطالبات معوق خبرداد و افزود: هم اکنون معوقات موسسه که در آغاز فعالیتم 95 درصد منابع را تشکیل می داد به کمتر از 15 درصد رسیده است، همچنین از 712 فقره تسهیلات پرداختی 37 فقره (5 درصد) منجر به تشکیل پرونده های قضایی در بخش وصول مطالبات معوق شده است.

کد خبر 1127820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha