دکتر علیرضا قائمی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه وضعیت فلسفه دین در ایران نسبت به فلسفههای مرتبه دوم دیگر بهتر است. اگر این نظر را قبول دارید دلیل آن را چه میدانید گفت: وضعیت فلسفه دین نسبت به فلسفههای مضاف دیگر بهتر است اما اگر خود مباحث فلسفه دین را در نظر بگیریم چندان پیشرفتی در آن نداشتهایم. اگر بپذیریم که وضعیت فلسفه دین نسبت به فلسفههای مضاف دیگر بهتر است دلیلش بر میگردد به ویژگی فلسفه اسلامی و فلسفههایی که در عالم اسلام پیدا شدند و این فلسفهها عمدتاً در خدمت دین بودند و بهنوعی به فلسفه دین پرداختند.
وی افزود: از این جهت غالباً میبینیم که مباحث فلسفه دین بطور گسترده در میان مباحث سنتی ما به چشم میخورند و فیلسوفان ما به این بحثها پرداختهاند. بنابراین یکی به این جهت و دیگری از جهت اینکه خود این مسائل، مسائلی بودهاند که از دیرباز در جامعه ما درمیان قشرهای مختلف مطرح بوده و به آن پرداختهاند به این رشته توجه شده است.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد اینکه چه موضوعاتی در فلسفه دین هماکنون بیشتر مورد نیاز فضای فرهنگی- معرفتی ماست نیز اظهار داشت: بخشی از این مسائل که الان در فرهنگ ما مورد نیاز است مباحث و مسائلی است که در جهان به آنها پرداخته میشود و آنهم به خاطر ویژگی است که الان عصر جدید دارد و به این مسائل پرداخته میشود. کشور ما هم به یک معنا تحت تأثیر مباحث فرهنگی خارج از کشور است و قطعاً با این مباحث و مسائل آشنا میشود.
این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: بخش دیگر هم مسائلی است که از دیرباز در فلسفه دین مطرح بوده و همیشه مطرح خواهد بود و هیچ وقت کهنه نمیشود. برای مثال مسئله شر و اینکه درعالم شر است یا نیست از یونان باستان تا به امروز فلاسفه به آن پرداختهاند. امروز هم که در فلسفه دین دیدگاههای جدیدتری مطرح شده مسئله شر هنوز یکی از دلمشغولیهای اصلی فلاسفه دین است. طبیعی است که این مسائل در کشور ما همیشه مطرح بوده است.
سردبیر فصلنامه "ذهن" خاطرنشان کرد: بخش دیگر از مسائلی هستند که جدیدترند و به خاطر شرایط و فرهنگ کنونی عالم (فرهنگ جدید عالم) این مباحث مطرح میشوند مثل خیلی از بحثهای معرفتشناختی که الان در فلسفه دین غربی به صورت گسترده مطرح شده است. طبیعی است وقتی این بحثها وارد کشور ما هم میشوند مطرح خواهند بود.
قائمینیا درباره آینده فلسفه دین در ایران نیز گفت: طبیعی است که در این یکی دو دهه اخیر اقبال گستردهای به مسائل فلسفه دین در ایران صورت گرفته و امید است که وضعیت روز به روز بهتر شود. در کل میشود گفت به خاطر خود شرایط خاص ایران و اهمیتی که باورهای دینی در ایران پیدا کرده و در اداره حکومت نقش پیدا کرده مسائل فلسفه دین چه از جانب موافقان و چه از جانب مخالفان بیشتر مطرح میشوند.
این نویسنده و مترجم یادآورشد: طبیعی است که در شرایط فعلی کشورمان که یک شرایط استثنایی در جهان امروز است مسائل فلسفه دین از دیگر فلسفههای مضاف اهمیت بیشتری پیدا کند و رویکرد دودهه گذشته همینطور بوده است. یعنی مسائل فلسفه دین به این خاطر اهمیت پیدا کرده که ربط خاصی با شرایط اجتماعی سیاسی ایران داشته است. طبیعی است که این ارتباط اقتضا پیدا میکند در آینده به این مسائل و مباحث بیشتر پرداخته شود و امید هم بر این است که روز به روز مباحث فلسفه دین در جامعه ایران گسترش پیدا کند.
نظر شما