به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله جعفر سبحانی بعد از ظهر دوشنبه در ادامه تفسیر سوره حشر که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد گفت: هنگامی که پیامبر(ص) انفال حاصل از جنگ با بنی نضیر را در میان مهاجرین تقسیم کرد گروهی از انصار اعتراض کردند و خداوند در پاسخ به آنها در انتهای آیه 6 فرمود آنچه را که پیامبر به آن دستور داده است رعایت کنید و از آنچه که نهی کرده است نیز دست کشید.
سبحانی ادامه داد: اگر انسان برخی قوائد دینی را قبول و برخی دیگر را بنا بر پسند و نفع شخصی خود رد کند اسلام را به عنوان یک دین نپذیرفته است.
وی در رابطه با مصداق مساکین، ایتام و ابن سبیل که بخشی از فیء به آنها تعلق میگیرد، خاطرنشان کرد: برخی گفتهاند که تنها مساکین، ایتام و ابن سبیل بنی هاشم منظور آیه هستند اما در صحیح محمد ابن مسلم گفته شده است که منظور تمامی افراد اعم از بنی هاشم و غیر آنها است.
وی با بیان این که منظور قرآن از این که پول تنها در دست ثروتمندان جا به جا نشود به معنی نظام اشتراکی نیست ابراز داشت: اسلام مالکیت خصوصی را قبول دارد و وقتی میگوید پول نباید تنها در دست فقرا باشد منظورش این است که داراییها به یک عده معدود منحصر نشود و پول در کل جامعه حرکت کند البته با رعایت تفاوتها و ویژگیهای شخصی افراد.
این استاد حوزه علمیه در تفسیر آیه 7 سوره حشر نیز ابراز داشت: مفسیرین معتقداند فقرا و مهاجرین مصداق اصلی مساکین، ایتام و ابن سبیل هستند چرا که از مکه اخراج شده و تمامی دارای خود ا از دست دادند.
وی افزود: این آیه در ادامه به توصیف مهاجرین میپردازد و میگوید این ها کسانی هستند که تبعید شدند، از خدا رزق و برکت میخواهند، به دنبال رضایت خدا هستند و الله و رسولش را نیز حمایت میکنند و چون از این چهار ویژگی برخوردار هستند مردمی درستکاراند.
سبحانی با بیان این که وضعیت انسان در یک مقطع از زمان مربوط به تمام زندگانی او نمیشود ابراز داشت: این که خداوند در سال چهارم هجری مهاجرین را این گونه ستایش کرده است به این معنا نیست که آنها تا آخر عمر همین گونه خواهند بود و تنها کسانی مصداق این تمجیدها هستند که این چهار ویژگی را تا آخر عمر حفظ کرده باشند.
وی ادامه داد: این که برخی از مهاجرین در ادامه زندگی مسیر صحیح را نپیمودند ربطی به قرآن ندارد و تمجید قرآن مربوط به همان دوره است.
این مرجع تقلید ادامه داد: چه بسیار افرادی که در جوانی پرچمدار عدالت و پاکدامنی بودند اما در سنین بالاتر از مسیر حق منحرف شدند و همین طور بودند انسانهایی که جوانی را به فسق و فجور گذراندند ولی در پیری جزو عابدین گردیدند و بر همین اساس خیلی مهم است که انسان ویژگیهای خوب خوبش را تا آخر عمر حفظ کند.
وی در رابطه با قضاوت نیز گفت: در هنگام قضاوت نباید تنها به قسمتی از زمان اکتفا کرد بلکه باید کارنامه افراد را به طور کامل بررسی کرد و بعد نظر داد.
سبحانی با بیان این که حضرت رسول 15 هزار صحابی داشته است اظهار داشت: از نظر ما تمام مهاجرین مصداق توصیف خدا هستند اما اگر دلیل قطعی پیدا شد که فلان صحابی راه خلاف رفته است او را از دایره این توصیف خارج میدانیم.
قم - خبرگزاری مهر: مرجع تقلید شیعیان با نفی نگاه انتخابی به احکام دین اظهار داشت: کسی که بنا به پسند خود قوانین شریعت را اجرا یا رد میکند اسلام را به عنوان یک دین نپذیرفته است.
کد خبر 1139045
نظر شما