مروری بر مباحث گذشته
گفته شد ماه مبارک رمضان، ماه بازگو کردن کلام ربّ، یعنی «قرائت قرآن» و ماه سخن گفتن عبد با ربّ، یعنی «دعا کردن» است. دعا هم بر دو گونه است؛ مأثور و غیرمأثور که دارای آداب و شرایطی است.
در جلسات گذشته هم گفته شد که بعضی امور بر دعا مؤثر هستند. یعنی دعا خودش بطور قطع کارآیی دارد، اما بر طبق آنچه که در معارف ما وارد شده است، اموری هستند که روی دعا اثر میگذارند و تأثیرشان به سه نحو است؛ به این نحو که یا تشدید مقتضی میکنند، یا مقتضی را به فعلیت میرسانند، یا اینکه تسریع در اجابت میکنند. اینها بحثهایی است که در جلسات گذشته داشتیم.
ادامه بحث تأثیر نماز بر دعا
دعا در نماز عشاء
بحث ما به اموری رسید که بر اجابت دعاء مؤثرند. جلسه گذشته من یک دسته از اعمال و یک سری زمانهایی را که بر دعا مؤثرند، مطرح کردم. بحث ما به اینجا رسید که در باب اعمالِ مؤثر، ما میبینیم که در روایات مسئله نمازهای پنجگانه مطرح شده و تصویراتی هم برای دعا کردن به هنگام نماز، قبل و بعد و در بین آن وجود دارد که من آنها را در جلسه گذشته عرض کردم. روایاتی راجع به نمازهای صبح و ظهر و مغرب خواندم و الآن روایتی راجع به نماز عشاء میخوانم که بحث از نظر روایات مرتبط با نمازها تکمیل شده باشد.
ما در یک روایت داریم که پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ کَانَ طَالِباً إلَى اللهِ حَاجَةً فِی أمْرِ دُنیَاهُ وَ آخِرَتِهِ فَلْیَطْلُبْهَا فِی الْعِشَاءِ الآخِرَةِ فَإنَّهَا صَلاةٌ لَمْ یُصَلِّهَا أحَدٌ مِنَ الأمَمِ قَبْلَکُمْ».(کنزالعمال، 2، 109) اگر کسی حاجتی دارد، چه دنیوی و چه اخروی، آن را در نماز عشای آخر یعنی همین نماز عشایی که ما داریم، از خداوند بخواهد که این نماز عشا را امتهای گذشته نداشتهاند. من این روایت را برای تکمیل مباحث گذشته خواندم.
دعای مستجاب بعد از نماز واجب
روایتی از امام صادق (ع) است که حضرت فرمود: «إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ عَلَیْکُمُ الصَّلَوَاتِ فِی أَحَبِّ الْأَوْقَاتِ إِلَیْهِ فَاسْأَلُوا اللَّهَ حَوَائِجَکُمْ عَقِیبَ فَرَائِضِکُم».(بحارالانوار، 82، 324) همانا خداوند نمازها را در دوست داشتنیترین ساعات بر شما واجب گردانیده است؛ پس بعد از نمازهای واجب، حاجاتتان را از خدا بخواهید. در اینجا بحث دعای بعد از نماز و تعقیب را مطرح فرموده است.
چند روایت با یک مضمون است؛ هم از پیغمبر اکرم و هم از امام صادق (ع) روایاتی داریم که من یکی از آنها را میخوانم: «مَنْ أَدَّى لِلَّهِ مَکْتُوبَةً فَلَهُ فِی أَثَرِهَا دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ».(بحارالانوار، 90، 347) هر کس نماز واجبی را بهجا آورد، در پی او دعای مستجابی دارد.
در یک روایت دیگر دارد: «قِیلَ لِرَسُولِ اللهِ أیُّ الدُّعَاءِ أسْمَعُ؟ قَالَ جَوفَ اللَّیلِ الآخِرِ وَ دُبُرَ الصَّلَوَاتِ المَکتُوبَةِ».(شرح ریاض الصالحین، 1، 1723) از حضرت سؤال کردند کدام دعا زودتر به اجابت میرسد؟ مراد از «أسمع» شاید این باشد که کدام دعا زودتر مستجاب میشود. حضرت در پاسخ فرمودند که از نظر زمانی، دعا در آخر شب و از نظر عملی، دعا بعد از نمازهای واجب.
تأثیر دعا بر نماز
مطالبی که تا اینجا گفتیم همه نسبت به اثرگذاری نماز بر روی دعا بود. حالا میخواهم یک چیز تازه عرض کنم و آن عکس این مطلبی است که مطرح کردم و شاید شما هم این را نشنیده باشید؛ اثر گذاری دعا بر روی نماز.
میخواهم اهمیت دعا را عرض کنم. همه این مطالب تا اینجا این بود که انسان وقتی نماز میخواند، قبل و وسط و بعد از نماز، این بر روی دعای او تأثیر میگذارد و کاربرد دعا را زیاد میکند.
روایاتی داشتیم که اینها روی دعا، اثر میگذارد و کاربرد دعا را بالا میبرد. اما از این طرف هم داریم که دعا روی نماز اثر میگذارد. این یعنی چه؟ یعنی روی قبولی نماز تأثیر دارد.
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که: «قَالَ کَانَ أَبِی یَقُولُ»؛ حضرت از پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) نقل میفرمایند که ایشان در ذیل این آیه: «فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلى رَبِّکَ فَارْغَبْ » میفرمود: «إِذَا قَضَیْتَ الصَّلَاةَ بَعْدَ أَنْ تُسَلِّمَ»، بعد از اینکه نمازت را خواندی و سلام دادی، «وَ أَنْتَ جَالِسٌ»، در حالی که نشستهای و هنوز بلند نشدهای، «فَانْصَبْ فِی الدُّعَاءِ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ»؛ در دعا کردن برای امور دنیا و آخرتت بکوش. «فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ فَارْغَبْ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَنْ یَتَقَبَّلَهَا مِنْک».(وسائل الشیعه، 6، 431) و وقتی که از دعا فارغ شدی، مُلتمسانه از خدا بخواه که نمازت را از تو بپذیرد. عَجَب! پس این دعای بعد از نماز، باعث میشود که خدا نمازت را قبول کند.
توجه داشته باشید که ضمیرِ «هَا» در «أَنْ یَتَقَبَّلَهَا» به «الصَّلَاة» برمیگردد؛ یعنی اثر دعا بر نماز را مطرح فرمودهاند.
نمازش را به صورتش بزنید
حالا این روایت لحن نرمی داشت اما روایتی داریم که نسبت به کسانی که نماز میخوانند، ولی بعد از آن دعا نمیکنند، لحن تندی دارد. «رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ أَنَّهُ قَالَ إِذَا فَرَغَ الْعَبْدُ مِنَ الصَّلَاةِ وَ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَةً یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لِمَلَائِکَتِهِ» پیغمبر اکرم(ص) فرمود آنگاه که بنده از نماز فارغ میشود و حاجتی از خدا نمیخواهد. خدا به فرشتههایش میگوید: «اُنْظُرُوا إِلَى عَبْدِی»؛ به این بنده من نگاه کنید، «فَقَدْ أَدَّى فَرِیضَتِی»، نماز واجبش را خواند، «وَ لَمْ یَسْأَلْ حَاجَتَهُ مِنِّی»؛ اما از من درخواستی نکرد؛ «کَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَى عَنِّی»؛ مثل اینکه او خودش را از من بینیاز میداند که چیزی از من نمیخواهد. اگر خودش را نیازمند میدیدید، الآن که به حسب ظاهر، بالاترین عملی را که عبودیت و بندگی در آن جلوه میکند ـیعنی نمازـ را به جا آورده است، از من درخواست میکرد. «کَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَى عَنِّی»؛ مثل اینکه خودش را از من بینیاز میبیند. «خُذُوا صَلَاتَهُ»، نمازش را بگیرید، «فَاضْرِبُوا بِهَا وَجْهَهُ».(مستدرک الوسائل، 5، 29) نمازش را به صورتش بزنید. این کنایه از عدم قبولی نماز است. خدا میگوید این نماز خواندنت را من نمیپذیرم.
دعا یا نماز مستحبی؟
در سنوات گذشته، من یک بحث کلّی را مطرح کردم که خودش یک بحث مستقل است و آن اینکه در مقایسه بین دعا و نماز مستحب، از نظر فضیلت و محبوبیّت عنداللهتعالی، کدامیک أفضل است؟ دعا کنم یا نماز مستحبی بخوانم؟ کدام را خدا بیشتر دوست دارد؟
در آنجا من عرض کردم که دعا أفضل است. حالا من در این رابطه که نماز مستحبی بخوانم یا دعا کنم، فقط یک روایت میخوانم که اشاره کرده باشم و رد میشوم. روایت از امام باقر(ع) است که: «الدُّعَاءُ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ تَنَفُّلاً».(الکافی، 3، 342) دعای بعد از نماز واجب بهتر از نماز مستحبی است. روایت «نصّ» است و دیگر هیچ احتمال مخالفی در آن مطرح نیست. این روایت اشاره به دعای بعد از نماز دارد.
نماز کال و ناقص
ما حتی درباره «دعای بین نماز» هم روایت داریم که نمازی که وسطش دعا نباشد «ناقص» یا «کال و نارَس» است. میوه باید رسیده باشد تا قابل أکل شود. نماز هم باید قابل پذیرش باشد، تا به کار آید. روایتی است از پیغمبر اکرم(ص) که حضرت فرمودند: «کُلُّ صَلاۀٍ لایُدْعَی فِیهَا لِلمُؤمِنِینَ وَ المُؤمِناتِ فَهِیَ خِدَاجٌ».(کنزالعمال، 2، 109) نماز بدون دعا برای مؤمنین و مؤمنات ناقص و نارَس است.
میخواستم این را عرض کنم که آنچه ما در مجموعه دَهها روایت در باب دعا هنگام نماز داریم، این است که قبل از نماز، در نماز و بعد از نماز ـبهخصوص نمازهای واجبـ دعا کردن وارد شده و این دعا هم بر نماز اثر میگذارد و هم نماز بر روی آن اثر دارد.
این دو بر روی یکدیگر اثر متقابل دارند و هم نماز روی دعا اثر میگذارد که یا مقتضیاش را تشدید میکند، یا آن را به فعلیت میرساند و یا تسریع در اجابت میکند؛ و هم دعا روی نماز اثر میگذارد و باعث میشود نمازت قبول شود و به نمازت مقبولیّت میدهد. من مطالب و مجموعه روایاتی که در این باب داریم را خلاصه کردم.
تأثیر قرآن بر دعا
عامل دیگری که باز به عنوان عامل اثرگذار بر روی دعا مطرح است، مسئله قرائت قرآن است. من این را که میگویم بهخاطر ایام ماه مبارک رمضان است و میخواهم یکمقدار به شما راهکار بدهم و مقید هم هستم که بحثهایم به گونهای باشد که کارآیی داشته باشد.
ما دو دسته روایت داریم که من آن را خلاصه میکنم. در یک دسته از روایات اینطور آمده که بعد از ختم قرآن، دعا مستجاب است. انسان اگر یک بار قرآن را ختم کند و بعد از آن دعا کند، دعایش مستجاب است. اینها یک دسته از روایاتند. یک دسته دیگر از روایات را داریم که میفرماید یک ختم قرآن لازم نیست، بلکه صد آیه از هر کجای قرآن که بخوانی و بعد از آن دعا کنی، این دعایت مستجاب است. البته اینها هیچکدام با هم منافات ندارد. من حالا به عنوان نمونه به بعضی از این روایات اشاره میکنم.
دعا بعد از ختم قرآن
یک روایت از پیغمبر اکرم است که حضرت فرمودند: «مَنْ خَتَمَ القُرآنَ فَلَهُ دَعْوَۀٌ مُسْتَجَابَۀٌ».(الدر المنثور، 10، 406) هر کسی که قرآن را ختم کند، دعای او پس از تلاوت قرآن مستجاب است.
یک تعبیر دیگر به همین مضمون است که: «إنّ لِصاحِبِ القُرْآنِ عِنْدَ کلِّ خَتمَةٍ دَعْوَةً مُسْتَجابَةً».( جامع الاحادیث، 9، 153) برای هر صاحب قرآنی، در هر بار ختم کردن قرآن، یک دعای مستجاب هست.
دعا بعد از تلاوت صد آیه
دسته دوم روایات را که گفتم، مربوط به «صد آیه خواندن» است. عبدالله بنمسعود ایستاده بود و داشت نماز میخواند. پیغمبر اکرم(ص) هم آنجا تشریف داشتند. عبدالله بنمسعود در نمازش سوره نساء را میخواند؛ تا به آیه صَدُم رسید، پیغمبر وسط نماز به او رو کرد و فرمود زود حاجتت را بخواه. «کَانَ عَبدُاللهِ بنِمَسعُودِ قَائِماً یُصَلِّی فَلَمَّا بَلَغَ المِأۀَ مِنَ النِّسَاءِ قَالَ لَهُ النَّبِیُّ سَلْ تُعْطَ». درخواست کن که الآن به تو میدهند.
یک روایت از علی (ع) داریم که حضرت فرمود: «مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آیَةٍ مِنَ الْقُرْآنِ مِنْ أَیِّ الْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ یَا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ»؛ هر کس صد آیه از قرآن را بخواند از هر کجای قرآن، هر سورهای و هر جزئی که باشد و بعد از آن هفت مرتبه بگوید «یا الله»، «فَلَوْ دَعَا عَلَى الصَّخْرَةِ لَقَلَعَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ».(وسائل الشیعه، 7، 65) اگر دعا کند، در صورتی که خدا بخواهد، کوه را از جا خواهد کَند. یعنی اگر نفرین کند، به خواست خدا کوه را از جا میکَند.
لااقل سوداگر باشید
عرض کردم که ماه مبارک رمضان، هم ماه تلاوت قرآن و بازگو کردن کلام رب است و هم ماه سخن گفتن عبد با رب است آن هم این همه آثار بر آن مترتب است که ما هم مفصل اینها را بحث کردیم. میخواهم اینها را با هم تلفیق کنم. قرآن که میخوانید حواستان جمع باشد. لااقل سوداگر باشید. البته این «لااقل» است که میگویم. لااقل سوداگر باشید. لااقل حسابگر باشید. از فرصتهایتان استفاده کنید.
هم از فرصت زمانی بهره بگیرید که این فرصت عبارت از ماه مبارک رمضان است و ما بعداً وارد بحث خاص آن میشویم؛ هم از فرصتهایی که از ناحیه اعمال به دست شما میرسد، برای اینکه دعاهایتان به اجابت برسد، از این فرصت ها استفاده کنید.
چه از نمازهای واجب، چه از قرآنهایی که میخوانید، از همه این فرصتها کمال بهرهبرداری را بکنید. من میخواستم این را توصیه کنم که دعا کنید؛ بهخصوص برای دیگران که اگر برای غیر دعا کنید، نفعش برای شما بیشتر است، انشاءالله!
نظر شما