به گزارش خبرنگار مهر دراین کنسرت که تنها در یک بخش و بدون آنتراک اجرا شد، اردال ارزنجان نوازنده ترک قطعاتی را به سبک "شلپه" به صورت تکنوازی باغلاما همراه با آواز خاص موسیقی شلپه اجرا کرد.
اجرای قطعاتی براساس مقام های علوی و مقام های غرب ایران از دیگر برنامه های این کنسرت بود که با همراه شدن کیهان کلهر نوازنده کمانچه با این نوازنده ترک، این قطعات درمیان استقبال حاضرین در سالن به روی صحنه رفت.
یکی از ویژگی های اردال ارزنجان نوازنده ساز باغلاما در شیوه نوازندگی، عدم استفاده از مضراب بود و قطعات را از طریق انگشت گذاری روی سیمها اجرا می کرد؛ در خصوص شیوه های نوازندگی ارزنجان به صورت انگشت گذاری روی ساز در بروشور معرفی این کنسرت چنین آمده است : اردال ارزنجان هنرمند موسیقی مردمی ترک از سنین کودکی با ساز باغلاما آشنا شد در کلاس موسیقی عارف سا به تحصیل پرداخت .سال 1989به مدرسه دولتی موسیقی ترکیه در گروه علوم پایه وارد شد و در خصوص تکنیک بدون مضراب نواختن این ساز تحقیق کرد و دانشگاه را با ارائه پایان نامه ای تحت عنوان "اجرا و نتاسیون تکنیک با انگشت نواختن در ساز باغلاما " به پایان رسانید.
این نوازنده در پاییز سال 2004 همراه با کیهان کلهر کنسرت هایی اجرا کرد و همچنین یک آلبوم موسیقی به نام "باد" که درایران با عنوان" تا بیکران دور دست" منتشر شده است را آماده نمود و بعد از آن نیز هرساله به همراه کلهر در کشورهای مختلف کنسرت های متعدد برگزار کرد و این کنسرت نخستین اجرای ارزنجان به همراه کیهان کلهر در ایران است.
لازم به ذکر است کنسرت دو نوازی کیهان کلهر و اردال ارزنجان امشب و فردا شب ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می شود.
در حاشیه
* علیرغم اعلام اتمام بلیت های این کنسرت در مرحله پیش فروش، گیشه تالار وحدت برای نخستین شب از اجرای دو نوازی کیهان کلهر و اردال ارزنجان باز بود و بلیت فروشی انجام می شد.
*صندلی های ردیف میانی سالن همکف خالی مانده بود از همین رو برخی از تماشاگرانی که در بالکن مستقر شده بودند برای دیدن کنسرت به طبقه همکف هدایت شدند.
* برخی از تماشاگران با وجود توصیه های پرسنل انضباطی تالار وحدت مبنی بر عدم عکسبرداری و فیلمبرداری همچنان با دوربین تلفن های همراه خود از اجرای این دو نوازنده عکس و فیلم می گرفتند.
نظر شما