۲۴ شهریور ۱۳۸۹، ۱۳:۱۶

لوح فشرده مجله "بررسیهای تاریخی" منتشر می‌شود

لوح فشرده مجله "بررسیهای تاریخی" منتشر می‌شود

لوح فشرده دوره کامل مجله "بررسیهای تاریخی" از سوی کتابخانه مجلس وارد بازار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نسخه دیجیتالی این مجله که از جمله نشریات پژوهشی ـ تاریخی پیش از انقلاب است در ادامه ارائه گنجینه ارزشمند نشریات به پژوهشگران، اندیشمندان و سایر علاقه‌مندان تولید شده است.

در مقدمه این لوح فشرده آمده است: میراث مکتوب ما اعم از خطی و مطبوع، متعلق به ایران اسلامی است؛ حتی اگر میراثی باشد که درون آن اطلاعات درست و نادرست، با موضعگیری صحیح و غلط یا دارای گرایشهای سیاسی و فکری خاص باشد. میراث ما شامل آثار برجای مانده‌ای است که باید در افکار و اندیشه‌ها و خلاقیتهای آتی از آنها بهره برد، درست آن را ترویج کرد و با نقادی نادرستی آن، تفکر و اندیشه را پرورش داد.

در ادامه می‌خوانیم: مسلما چنین نیست که یک نسل تصور کند صرفا آنچه را که خود می اندیشد درست است؛ حتی اگر چنین باشد لازم است تا از آنچه نسلهای پیشین گفته‌اند استفاده کند و اگر خبط و خطایی هم صورت گرفته، در برنامه آینده خود مراقب آن باشد و در پژوهشهای نوین، همزمان آنها را مورد استفاده و نقادی قرار دهد.

نخستین شماره این مجله در بهار 1345 و آخرین شماره آن با شماره مسلسل 79 در آذر و دی 1357 منتشر شده است. علاوه بر انتشار این مجله تاریخی به زبان فارسی نسخه انگلیسی و فرانسه آن نیز هر دو سال یکبار منتشر می‌شد که اولین شماره آن در شهریور 1350 به چاپ رسید و تا 1357 سه شماره آن چاپ و منتشر شد.

 گستره تاریخ ایران از باستان گرفته تا دوران معاصر محدوده زمانی این مجله بود و محققان مختلف در آن به اظهار نظر می‌پرداختند. از اطلاعات حائز اهمیت دیگر در طول عمر این مجله می توان به 232 محقق، مورخ و ادیب که با آن همکاری کردند و 803 موضوع مستند و 1500 سند و مدرک تاریخی درباره ایران منتشر کردند اشاره کرد.

 دوره کامل این مجموعه مشتمل بر 79 شماره است که دو شماره آن ویژه دو مناسبت و 77 شماره آن مختص به مجله بوده که در قالب یک بسته دیجیتال مشتمل بر چهار DVD توسط کتابخانه مجلس ارائه شده است و در اوایل هفته آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 1151859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha