۲۰ مهر ۱۳۸۹، ۸:۵۶

نا آگاهی جامعه عامل انتقال بیماری های دام و انسان است

نا آگاهی جامعه عامل انتقال بیماری های دام و انسان است

سنندج - خبرگزاری مهر: رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت نا آگاهی مردم را عامل اصلی گسترش این بیماری های در جامعه ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در سنندج، محمد رضا شیرزادی شامگاه دوشنبه در گردهمایی سالانه کشوری کارشناسان برنامه های مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، اظهار داشت: یکی از مهمترین علل گسترش بیماری های زئونوز نا آگاهی جامعه و عدم توجه به آموزش آن توسط مسئولان و متولیان بهداشتی است.

وی ادامه داد: فرهنگ نا مناسب جامعه در خصوص ذبح دام، مصرف فرآورده های لبنی و دامی غیربهداشتی و نگهداری غیراصولی و نا مناسب حیوانات از جمله دیگر عواملی است که باعث گسترش بیماری های زئونوز در بعضی از استان های کشور شده است.

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت بیان داشت: با توجه به اینکه مخزن اصلی بیماری های زئنوز حیوانات هستند، بنابراین جهت کنترل این بیماری ها توجه به مواردی از جمله هماهنگی بین بخشی، آموزش جامعه و گروه های در معرض خطر و پرسنل فنی و تقویت مراقبت بیماری، توجه به ثبت گزارش و تقسیم بندی بیماری های زئونور برای افرادی که در کنترل این بیماری ها فعالیت دارند، بسیار مهم است.

شیرزادی خاطرنشان کرد: بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری های هستند که عوامل آنها به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از حیوان مهره دار به انسان منتقل می شوند که بر اساس آمارهای بهداشت جهانی، 61 درصد بیماری های عفونی و 72 درصد بیماری های نوپدید زئونوز هستند.

وی در پایان عنوان کرد: برگزاری گردهمایی های سالانه با هدف بررسی وضعیت کلی کشور و همچنین مقایسه برنامه های کاری و فعالیت استان های مختلف در راستای مقابله با گسترش این بیماری امر بسیار مهمی است که باید همچنان در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد.

یازدهمین گردهمایی کشوری کارشناسان مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان روز دوشنبه با حضور 95 نفر از کارشناسان 46 دانشگاه و دانشکده عوم پزشکی در سنندج آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

کد خبر 1169057

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha