۲۰ مهر ۱۳۸۹، ۱۱:۰۷

گزارش بنیاد "نیو آمریکا"/

آقای اوباما، صلح کجاست؟

آقای اوباما، صلح کجاست؟

بنیاد "نیو آمریکا" در گزارشی با اشاره به اعطای جایزه صلح نوبل به رئیس جمهوری آمریکا برای وعده هایش نوشت که یک سال پس از اعطای جایزه صلح به باراک اوباما این سوال مطرح می شود که "صلح کجاست؟"

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد "نیو آمریکا"، "راسل گولدمن" گزارشگر شبکه ای بی سی اعلام کرد: با وجود آنکه از دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" مدت زمان زیادی نمی گذشت، وی جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد اما هم اکنون بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که "صلح کجاست؟"

در نهم اکتبر 2009، اوباما به دلیل تلاشهای خود برای تقویت دیپلماسی بین المللی و ایجاد زمینه های همکاری میان مردم جایزه صلح نوبل را بدست آورد. در این رابطه گولدمن در گزارشی نوشت که اوباما نه به دلیل اقدامات خود بلکه به دلیل وعده های خود برای آنچه که در آینده انجام خواهد داد، جایزه گرفت.

گزارشگر ای بی سی در ادامه به درگیریها در سراسر جهان اشاره کرد و تصریح کرد: درگیریها در افغانستان در حال افزایش یافت، جنگ در عراق ادامه می یابد و اوباما در تلاش برای عدم تضعیف مذاکرات سازش خاورمیانه است. گولدمن همچنین نوشت: جنگ در سومالی، آفریقا، آسیا و آمریکایی جنوبی به دلیل اختلافات مذهبی، فقر و دزدی دریایی شدت یافته است.   

به گفته گولدمن، رئیس جمهوری آمریکا متعهد به اعزام 47 هزار نظامی دیگر به افغانستان شده است. اگرچه اوباما آغاز عقب نشینی نظامیان را در جولای 2011 اعلام کرده بود، در عین حال آشکارا تاکید کرد که عقب نشینی منوط به شرایط این کشور است.

گولدمن در ادامه می نویسد: با اعزام نظامیان آمریکایی دیگر به افغانستان دستیابی به صلح و پایان جنگ در این کشور چیزی دور از ذهن است، چنانچه از اکتبر 2009 تاکنون حدود 500 نیروی آمریکایی و تقریبا 500 نظامی دیگر از همپیمانان غربی در این کشور کشته شدند. این درحالیست که پنتاگون در پی حضور مستمر نظامیان در افغانستان است و "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا گفته است: برای همیشه افغانستان را ترک نخواهیم کرد.

گزارشگر ای بی سی در ادامه این مطلب به افزایش حملات موشکی آمریکا در مناطق قبیله نشین پاکستان از زمان روی کار آمدن اوباما و کشته شدن بیش از هزار نفر در این کشور، ادامه درگیریها درعراق به رغم اعلام پایان عملیات نیروهای رزمی در 31 آگوست و دستور رئیس جمهوری آمریکا برای حمله هواپیماهای بدون سرنشین در داخل یمن و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران اشاره می کند.

همچنین سیاست رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه رو به نابودی است و تاکنون در عمل شاهد پیشرفت در جریان مناقشات موجود در این منطقه نبودیم، چنانچه رژیم صهیونیستی همچنان به شهرک سازی در کرانه باختری ادامه می دهد. منتقدان اوباما معتقدند وی درمدت کوتاه ریاست جمهوری اش هنوز موفق به عملی کردن هیچ یک از شعارها و وعده های خود نشده و عجیب است که صلح نوبل تنها به دلیل طرح این مسائل از سوی رئیس جمهوری آمریکا و نه اجرایی کردن آنها نصیب وی شده است.

کد خبر 1169170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha