۲۱ مهر ۱۳۸۹، ۸:۴۴

تجدیدنظر تهران در روابط تجاری با تحریم‌کنندگان

تجدیدنظر تهران در روابط تجاری با تحریم‌کنندگان

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تهران در روابط تجاری خود با کشورهایی که به بهانه واهی فشارهای سیاسی، روابط تجاری خود را محدود کرده‌اند تجدید نظر خواهد کرد، گفت: برای اقتصاد بزرگی مثل ایران "بن بست" معنی ندارد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه اجلاس مشترک سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در آمریکا در پاسخ به سئوال خبرنگار مجله Emerging Markets هشدار داد: اقدام کشورهایی که به صورت یکجانبه مبادرت به تحریم ایران کرده اند، می تواند به روابط تجاری بلند مدت فیمابین صدمه بزند.

وی در مصاحبه با مجله بازارهای نو ظهور اظهار داشت: " اکنون بهترین زمان است تا ما دوستان واقعی خودمان را بشناسیم. تهران در روابط تجاری خود با کشورهایی که به بهانه واهی فشارهای سیاسی، روابط تجاری خود را محدود کرده اند، تجدید نظر خواهد کرد."

بهمنی گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم صادر کننده نفت و دومین کشور دارای ذخایر گاز، از امکانات گسترده اقتصادی برخورداراست، بنابراین انزوای کشور بزرگی مانند ایران فاقد مفهوم است. ایران چگونه می تواند منزوی باشد در حالیکه اولین اثر منفی تحریم برای کشورهایی خواهد بود که خود درگیر ماجرا شده اند.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق پیامی که شاید به گوش کشورهای سراسر جهان برسد، گفت: مسایل سیاسی و اقتصادی نباید با یکدیگر آمیخته شوند. برخی از کشورها که دم از تحریم می زنند در عین حال ادعای حفظ حقوق ملتها را دارند، این در حالی است که تجارت منصفانه و رونق مبادلات بین المللی در راستای منافع عموم ملتها است. البته برخی مواقع تحت شرایط سیاسی خاص، کشورهایی هستند که خود را مجبور به کاهش روابط می بینند در حالیکه قلبا اعتقادی به کاهش روابط تجاری ندارند.

وی ادعای برخی تحلیلگران در مورد اینکه کاهش ناگهانی 20 درصدی ارزش ریال در مقابل دلار در پایان ماه سپتامبر نشان دهنده مشکلات اساسی است را رد کرد و گفت: باید به نرخ ارز در یک بازه زمانی میان مدت نگاه کرد. نوسانات مقطعی و روزمره جزء ذات بازار ارز است و نمی تواند مبنای قضاوت نهایی باشد.

بهمنی گفت: ایران از ذخایر کافی ارز و طلا برای مدیریت مناسب بازار در چارچوب نظام شناور برخوردار است. ناظران بین المللی و کارشناسان اقتصادی تحولات بازار ارز را بر اساس انباشت ذخایر بین الملی کشورها مورد ارزیابی قرار می دهند که ایران از این منظر در وضعیت قابل اتکایی قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با کاهش تورم به 8.8 درصد در مقایسه با رقم 25.4 درصدی سال گذشته فشار در جهت کاهش ارزش ریال کاسته شده است.

وی ادامه داد: "اجازه بدهید تاکید کنم که ما از برقراری تحریمها استقبال نمی کنیم، اما وقتی که شرایط سخت می شود ما تمام تلاشمان را برای اتخاذ ابتکارات مناسب به کار می گیریم. برای اقتصاد بزرگی مثل ایران، بن بست معنی ندارد."

کد خبر 1169838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha