بهروز مفید، تهیهکننده مجموعه تلویزیونی "گمشده" درباره تولید این سریال که روزهای دوشنبه از شبکه یک روی آنتن میرود به خبرنگار مهر گفت: آبان ماه سال 1387 بود که هلال احمر برای تولید سریال "گمشده" از من دعوت کرد که گروهی از نویسندگان مشغول نگارش فیلمنامه آن بودند. با توجه به اینکه میخواستم موضوع این سریال برای بینندگان تلخ نباشد، به همین دلیل با موافقت هلال احمر تصمیم گرفتیم شورایی برای فیلمنامه مشخص کنیم تا در بازنویسی فضای کار کمی تلطیف شود.
وی در ادامه افزود: تا اینکه آبان ماه سال 1388 قرار شد این مجموعه برای شبکه یک تهیه شود و هلال احمر هم طرف قرارداد باشد و ضبط را آغاز کردیم. مجموعه تلویزیونی "گمشده" 150 بازیگر و 170 لوکیشن داخلی و خارجی داشت و ما به غیر از ایران، در ارمنستان، اتریش و ایتالیا ضبط داشتیم.
این تهیهکننده درباره اینکه فیلمنامه در بازنویسی تا چد حد تغییر کرد، توضیح داد: مسلماً تغییرات زیادی کرد، چرا که میخواستیم قصه ضمن اینکه جذابیت داشته باشد، برای مخاطبان هم تلخ نباشد. همچنین برای قصه از پروندههای هلال احمر هم استفاده کردیم.
مفید درباره اینکه تا چه حد قصه مجموعه "گمشده" بر اساس پروندههای واقعی هلال احمر ساخته شده، توضیح داد: نمیتوانم دقیقاً بگویم، چرا که پروندههای هلال احمر برای نگارش فیلمنامه کمک زیادی به ما کرد تا بتوانیم بهتر فضاسازی داشته باشیم. در مجموع گروه حساسیت زیادی روی فیلمنامه داشت و همه تلاش کردیم به گونهای فضاسازی کنیم تا بینندگان وقتی مجموعه "گمشده" را میبینند از آن لذت ببرند.
وی ادامه داد: در این مجموعه تعداد بازیگران هم زیاد است، حتی اگر نقشی فقط در یک قسمت هم داشتیم سعی کردیم از یک بازیگر خوب استفاده کنیم. شما میدانید جذب بازیگران برای یک قسمت کار دشواری است، اما تلاش کردیم تا این اتفاق بیفتد.
این تهیهکننده درباره ریتم تند سریال "گمشده" گفت: خودم علاقمند بودم قصه ریتم تندی داشته باشد، به همین دلیل خیلی سریع به اتفاقات میپردازیم و از سوی دیگر فیلمنامه هم تعلیق زیادی دارد.
مفید درباره انتخاب راما قویدل برای کارگردانی این پروژه در حالی که تنها ساخت یک مجموعه تلویزیونی را در کارنامه دارد و بیشتر تله فیلم ساخته است، توضیح داد: راما قویدل اولین تله فیلماش را به تهیهکنندگی من ساخت. به نظرم یکی از وظایف ما تهیهکنندگان این است که نیروهای جوان و خلاق را شناسایی کنیم و به آنها فرصت دهیم و فضا برای کار در اختیارشان بگذاریم.
وی درباره مشکلات تصویربرداری در خارج از کشور گفت: خیلی خوب است بخشهایی از آثارمان در خارج از کشور ضبط شود،اما باید بودجه مناسبی هم تعلق بگیرد. در حال حاضر شاهد هستیم آثار تاریخی که سکانسهایی در خارج از کشور دارند بیشتر حمایت میشوند تا سریالهای اجتماعی. مجموعه "گمشده" تنوع لوکیشن در خارج از کشور هم زیاد داشت و از سوی دیگر تعدد بازیگر هم داشتیم. گاهی برای یک صحنه سه دقیقهای فقط بازیگر خارجی میخواستیم. مسلماً جمع کردن چنین کاری دشواریهای خاص خودش را داشت.
این تهیهکننده درباره اینکه برای جذب میترا حجاز از سوی شبکه یک مشکل نداشتید، گفت: نه، چون او قبل از بازی در سریال ما در دو پروژه شبکه سه بازی کرده بود و مجوز کار در سازمان صدا و سیما را داشت.
مفید درباره اینکه آیا توانستید تمام بازیگرانی که میخواستید را جذب کنید، توضیح داد: مسلماً صد در صد آنچه را که میخواهیم نمیتوانیم برسیم. مسئولیت انتخاب بازیگران بر عهده مهسا کرامتی و کار سختی بود، چرا که 150 بازیگر داخلی و خارجی داشتیم. در مجموع توانستیم با برنامهریزی هماهنگیهای لازم را انجام بدهیم.
وی در پایان افزود: در حال حاضر بهترین بودجه به کارهای تاریخی اختصاص دارد در حالی که نیاز داریم برای موضوعات اجتماعی و به روز هم این اتفاق بیفتد. باید حمایت صورت بگیرد تا بتوانیم با ساخت کارهای متنوع نیاز جوانان را برطرف کنیم و سوژهها تکراری نباشد. کار روی موضوعهای خاص نیازمند فراهم شدن شرایط خوب است.
نظر شما