۲۲ آبان ۱۳۸۹، ۱۱:۳۶

ویزی مقدم:

جمال بخش‌پور، هرگز خود را تکرار نکرد

جمال بخش‌پور، هرگز خود را تکرار نکرد

محسن وزیری مقدم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های جمال بخش‌پور عنوان کرد که وی هنرمندی است که تا به حال خود را نفروخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عصر روز جمعه‌ 21 آبان، "خانه هنر" میزبان هنرمندان معاصری بود که شاید پس از سال‌ها یکجا گردهم آمده بودند تا میهمان نمایشگاه نقاشی‌های جمال بخش‌پور باشند.

محمد ضیایی از فرانسه و محسن وزیری مقدم از ایتالیا امده بودند. عباس مشهدی‌زاده، هادی سیف، منوچهر نیازی، رحیمی‌نژاد، کچویی، بختیاری، بهرامی، حامدی، صادقی، غفاری و.. میهمان‌های دیگر این مراسم بودند.

در این نمایشگاه که سی‌امین نمایش انفرای آثار این هنرمند ایرانی مقیم آلمان است، حدود 50 تابلو از مجموعه‌ آثار بخش‌پور از 40 سال پیش تا امروز به تماشا گذاشته شده است. این آثار شامل دوره‌ قلم فلزی‌ها و نقاشی‌های رنگ و روغن و آبرنگ‌های انتزاعی، سورئال و سمبولیسم است. آثار وی در این نمایشگاه از 900 هزار تا 15 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

این هنرمند 66 ساله، که از ۴۶ سال پیش، نقاشی را به شکل حرفه‌ای آغاز کرده، دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزیینی تهران است. وی تصویرگر داستان‌هایی وهم آلود و شخصی با بیان سمبولیک در جهان‌بینی انسانی درونگراست که انتزاع در آثارش تا آنجا پیش می‌رود که بازنمایی و تجسم را به ‌حداقل رسانده و آن‌را در قلمرو بکارگیری خط، رنگ، نور و تکنیک‌های بصری، ناپدید می‌کند.

محسن وزیری مقدم، استاد سال‌های دور جمال بخش‌پور درباره‌  آثار وی می‌گوید: در همان زمانی که بخش‌پور دوران هنرآموزی را می‌گذراند، فهمید که تقلید از ظواهر طبیعت یا پیروی از شیوه‌ دیگران مانع بروز شخصیت واقعی وی می‌شود و درک کرد که هنر وسیله‌ای است برای ایجاد ارتباط با دیگران و نه ابزاری برای زیباتر کردن دیوار خانه‌ها. این ویژگی‌ها در کار‌هایی که هم‌اکنون در نگارخانه به‌ تماشا گذاشته است، به چشم می‌خورند.

وی با اشاره به نگاره‌های دوران اول بخش‌پور که با قلم و مرکب ساخته شده‌اند (سال‌های ۵۰-۴۵) افزود: قدرت بی‌نظیری را در استفاده از نیروی خط مشاهده می‌کنیم این کارها تا حدودی به هنر گرافیک نزدیک شده‌اند. در این مرحله خط عنصر سیالی است که اندیشه‌های متافیزیکی او را با نیروی سحرآمیز تجسم می‌دهد. بعد از این دوره رنگ‌های لطیف و شاعرانه جانشین خط می‌شوند. (آثار ساخته شده در سال‌های ۷۶ تا ۷۹) و نوعی بینش سورئالیستی به میان می‌آید.

وزیری مقدم اظهار کرد:  این آثار نمایانگر نگرانی سازنده‌ اثر نسبت به سرنوشت دردناک انسانی است که در آرزوی پرواز و رهایی به انتظار نشسته که نمونه این نگرانی را در اشعار نیما یوشیج نیز می‌توان دید.

به زعم وی، از ویژگی‌های جمال بخش‌پور این است که در همه حال با صداقت به کار هنری خود ادامه داده و کارهای پیشین خود را تکرار نکرده است، بلکه در صدد بوده تا تحولات تازه‌ای در آثارش به‌وجود آورد. وی هرگز حاضر نشد از راه‌هایی که بسیاری از همکاران برای تامین زندگی و کسب شهرت در پیش گرفته‌اند، استقبال کند. به عبارت دیگر او خود را نفروخت.

بخش‌پور تا به حال در نگارخانه‌های سیحون، شیخ، خانه سبز، آذین، سپهری، سولیوان، نقش جهان، اثر، سین و... در ایران و نگارخانه‌های دشو ( بوخوم، آی دی، (دوسلدورف)، بانهوف (وایدنبرگ )، اشتول ورک، سه پالت و تالار تصویر ( کلن) در آلمان، گالری فلورا و گیس (لوچرن سوییس) و ..نمایشگاه برگزار کرده است.

وی در بیش از ۲۵ نمایشگاه گروهی نیز در داخل و خارج از کشور حاضر بوده و در سال ۱۳۵۰ به‌عنوان نقاش برجسته‌ سال انتخاب شده است.

مجموعه‌ آثار بخش‌پور سال ۱۳۸۱ در ایران منتشر شده است. این کتاب دربر گیرنده‌ مجموعه‌ آثار نقاشی رنگی و قلم فلزی‌های سیاه و سفید از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۸۰ این هنرمند است.

نمایشگاه آثار وی تا دوم آذرماه جاری از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در نگارخانه خانه‌ هنر -آرت‌سنتر - واقع در خیابان شریعتی، ضلع شمال‌غربی پل صدر شماره‌ ۱۷۱۶ دایر است.

کد خبر 1190576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha