۱ آذر ۱۳۸۹، ۱۴:۳۳

در آذربایجان شرقی؛

70 درصد گازگرفتی ها در نیمه دوم سال رخ می دهد

70 درصد گازگرفتی ها در نیمه دوم سال رخ می دهد

تبریز - خبرگزاری مهر: سرپرست مرکز ‌مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 70 درصد مسمومیت های ناشی از گازگرفتگی در شش ماهه دوم سال و فصل سرما رخ می دهد، جدی گرفتن توصیه های پیشگیری از گازگرفتگی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، محمد علی کریمی اقدم ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در شش ماهه نخست سال جاری 117 مورد مسمومیت ناشی از گازگرفتگی به مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی اطلاع داده شد.

وی گفت: این در حالی است که رقم فوق در نیمه دوم سال گذشته 248 مورد بود که نشان می دهد کاهش دمای هوا و افزایش استفاده از وسایل گاز سوز عامل اصلی بروز این نوع مسمومیت است.

کریمی اقدم اضافه کرد: مسمومیت ناشی از گازگرفتگی به دلیل نشت گاز مونوکسید کربن که گازی غیرمحرک، بی رنگ و بی بو بوده و به قاتل نامرئی شهرت یافته است، روی می دهد و مسمومیت با این گاز عامل بیش از 50 درصد مسمومیت های منجر به مرگ در کشورهای صنعتی است.

این کارشناس اظهار داشت: علایم و نشانه های بالینی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در حالت خفیف عبارت از کوتاهی تنفس، اختلال مهارت حرکتی، اختلال در تصمیم گیری، اشکال در بینایی، خستگی، سردرد، سرگیجه، سرگردانی، در حالت شدید علائم قبلی با عدم امکان تقلا کردن و سرگیجه و در حالت بسیار شدید عدم هوشیاری، تشنج متناوب، اختلال تنفسی و وقفه قلبی و مرگ است.

کریمی اقدم تاکید کرد: جهت پیشگیری از ابتلا به این مسمومیت باید از استفاده از بخاری های مستعمل، فاقد دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد خودداری کرد؛ برای آشپزخانه و حمام تهویه مناسب در نظر گرفت و در فضای بسته پارکینگ موتور اتومبیل را روشن نکرد و از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط خودداری کرد.

سرپرست مرکز ‌مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی اظهار داشت: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه این رنگ قرمز، نارنجی و زرد شد حتما نقص در سوخت رسانی وجود داشته و اکسیژن محیط کم است.

وی گفت: در صورت احساس علایم سردرد، سرگیجه و تهوع در محلی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد، شخص مسموم باید فورا به فضای آزاد انتقال داده شود.

سرپرست مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی افزود: در صورت تداوم علایم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف وجود دارد که بهتر است در این مورد با پزشک مشورت شود.

وی خروج سریع از ناحیه آلوده، کنترل راه های هوایی و در صورت لزوم پشتیبانی تنفسی با تهویه مصنوعی را از اقدامات لازم قبل از رسیدن اورژانس عنوان کرد.

کد خبر 1196564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha