۶ دی ۱۳۸۹، ۱۱:۱۲

علوم انسانی و مسئله تخصص-30/

فلسفه اسلامی به منطق نیاز جدی دارد

فلسفه اسلامی به منطق نیاز جدی دارد

استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد در مورد علوم انسانی و مسئله تخصص گفت: در رشته من که فلسفه و عرفان اسلامی است نیاز به منطق به عنوان مقدمه فلسفه و عرفان وجود دارد. البته به بحثهای لغوی و ادبیات عرب و ادبیات فارسی هم نیاز است.

حجت الاسلام محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد گستردگی علوم انسانی و نیاز علوم انسانی به علوم دیگر و اینکه به کدامیک از علوم انسانی دیگر در رشته خود نیاز دارد گفت: در رشته من که فلسفه و عرفان اسلامی است نیاز به منطق به عنوان مقدمه فلسفه و عرفان است. البته به بحثهای لغوی و ادبیات عرب و ادبیات فارسی هم نیاز است که چون صرفاً جنبه ابزاری دارندبه عنوان نیاز شاید به حساب نیایند.

این استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد درمورد اینکه در جهانی که به میان رشته‎ای معروف است شما چگونه با مسئله تخصص کنار می‏آیید؟ چگونه سعی می‎کنید متخصص رشته خود باشید؟ همچنین اظهارداشت: در رشته فلسفه اسلامی یکسری مسائل وجود دارد که خیلی حالت میان رشته‏ای پیدا نمی‎کند. البته بعضی از قسمتهای فلسفه است که می‎شود یک تطبیقی بین نتایج فلسفی و احیاناً علوم دیگر انجام داد. اگر کسی بخواهد آن تطبیقها را انجام بدهد نیاز به مطالعات میان رشته‏ای دارد. اما در مطالعات فلسفی خالص نیاز به رشته‎های دیگر برای فهم مسائل فلسفی نیست.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی در مورد اینکه متخصصان علوم انسانی تاچه اندازه باید از تحولات علوم طبیعی مطلع باشند نیز گفت: بستگی به رشته علوم انسانی آنها دارد. نمی‎شود یک حکم کلی برای تمام رشته‎های علوم انسانی داد. در زمینه‏ای که خود من مشغول به کارم یعنی فلسفه اسلامی، تحولات علوم طبیعی در اصل ِ مسائل فلسفی نقشی ندارند. چون علوم طبیعی با تجربه سرو کار دارد و موضوعات و تحولاتش همه بر مدار امور محسوس و تجربه‏ها است. اما در مسائل فلسفه اسلامی امور به مدار دلایل عقلی و فلسفی می‎گردد و با برهان عقلی مسائل اثبات می‏شوند. لذا در اصل مسئله، تحولات علوم طبیعی در اینجا اثری ندارند.

موسوی تصریح کرد: البته در جهت شناخت مصادیق صغرای استدلال ممکن است نقش داشته باشند به این توضیح که وقتی که ما یک استدلال قیاسی ترتیب می‎دهیم از دو مقدمه صغرا و کبرا تشکیل شده است . در صغرا و کبرا، موضوع ومحمول وجود دارد بعضی اوقات تحولات علوم طبیعی مصداق آن موضوع را در صغرا تغییر می‏دهند ولی البته ضرری به اصل برهانیت ِبرهان نمی‏زنند، در این حد که بخواهیم حد اصغر را که همان موضوع در صغرا است این را بشناسیم البته نیازبه آگاهی از تحولات علوم طبیعی است.

کد خبر 1203481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha