به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري " مهر" ، دكتر آيت اللهي مسئله تجربه زيبايي شناختي را همچون تجربه ديني و تجربه اخلاقي دانست و گفت : تجربه زيبايي شناختي وراي تجربيات حسي برخاسته از دنياي مادي است. تجربه زيبايي شناختي نيز با واجد بودن عنصر تعالي در عرض تجربه ديني و همانند آن به نظر مي رسد.
وي درباره شباهتهاي تجربه ديني و تجربه زيبايي شناسي گفت : برخي كه قصد دارند تجربيات قدسي را مطرح كنند اغلب زمينه ها و هسته هاي آن را مورد بررسي قرار مي دهند . " اتو " نيز هر دو را توصيف نشدني مي داند.
آيت اللهي درباره شهودي بودن تجربه زيبايي شناسي گفت: به اعتقاد شلايرماخر آنچه كه از شهودي بودن تجربه زيبايي شناسي نام مي بريم بر همان عنصر تعالي تاكيد دارد.
وي هچنين ساحت هاي سه گانه افلوطين را كه از نظر كي يركه گور مورد توجه قرار گرفته بررسي كرد و گفت : از نظر كي يركه گور تجربه زيبايي شناسي يك احساس است اما تجربه ديني يك انگيزش است. تجربه ديني خدامحور و تجربه زيبايي شناسي خود محور است. وقتي از تجربه زيبايي شناسي به تجربه ديني صعود مي كنيم ما ناظر هستيم . در تجربه اخلاق با يك سامان ماهوي مواجه ايم و در تجربه ديني با سامان وجودي.
آيت اللهي درباره تجربه زيبايي شناختي و تجربه ديني از ديدگاه اتو گفت : اتو معتقد است كه در تجربه زيبايي شناختي ما با يك حيرت و شگفتي روبروييم و در تجربه ديني با تعبد و ستايش مواجه ايم.
وي درباره زمينه هاي مشترك تجربه هاي ديني ، اخلاقي و زيبايي شناسي گفت : اينها بايد همساني مشتركي داشته باشند و اين همساني مورد تاييد اسلام است.
نظر شما