به گزارش گروه دين وانديشه خبرگزاري "مهر" به نقل از پايگاه اطلاع رساني رسا، متن كامل پاسخ و استفتاء فوق بدين شرح است :
1 ـ محدوده جغرافيايي كه در رؤيت هلال ماه براي هر شهر اعتبار دارد چه ميزان است؟
آيت الله تبريزي : در هر شهري يا سرزميني هلال ماه رؤيت شود براي تمام نقاطي كه با آن شهر يا سرزمين در شب ولو در اول يا آخر شب شريك باشند، اول ماه ثابت ميشود.
آيت الله مكارم شيرازي : اگر در شهري اول ماه ثابت شود براي شهرهاي ديگر كه با آن نزديك است كافيست و همچنين شهرهاي دوردستي كه افق آنها با هم متحد است، همچنين اگر در بلاد شرقي ماه ديده شود براي كساني كه در بلاد غربي نسبت به آنها باشند كافي است (مثل اينكه اول ماه در مشهد ثابت شود مسلماً براي كساني كه در تهران هستند كافي است ولي عكس آن كفايت نميكند).
2 ـ آيا رؤيت هلال با استفاده از ابزارهاي نجومي (دوربين، تلسكوپ و ...) اعتبار شرعي دارد؟
آيت الله تبريزي : بايد با رؤيت معمولي بدون ابزار قابل رؤيت باشد ولو آن كه جاي آن با ابزار نجومي مشخص شود.
آيت الله مكارم شيرازي : اعتباري ندارد. بلكه بايد با چشم غير مسلح ديده شود.
3 ـ آيا محاسبات علمي و نجومي ميتواند ملاك رؤيت شرعي باشد؟ اگر اين محاسبات براي شخصي يقينآور باشد، آيا ميتواند به يقين خود عمل كند؟
آيت الله تبريزي : در صورت حصول اطمينان يا يقين براي شخص به اول ماه بايد به تكليف ماه عمل نمايد.
آيت الله مكارم شيرازي : اول ماه به وسيله تقويمها و محاسبات منجمين ثابت نميشود. هرچند آنها اهل اطلاع و دقت باشند مگر اين كه از گفته آنها يقين حاصل گردد، همچنين بلند بودن ماه و دير غروب كردن آن دليل بر اين نميشود كه شب قبل شب اول ماه بوده است.
نظر شما