۲۳ آذر ۱۳۸۹، ۱۰:۴۳

قانون حمایت از حقوق معلولان بطور کامل اجرا نمی شود

قانون حمایت از حقوق معلولان بطور کامل اجرا نمی شود

رشت - خبرگزاری مهر: مدیر کل بهزیستی گیلان گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در سال 1383 به تصویب مجلس رسید، هنوز بطور کامل اجرایی نشده و برای تحقق آن نیاز به عزم عمومی و همت ملی است.

کیانوش کوچکی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه باید تغییرنگرش در جامعه ایجاد شود تا فرصتهای مساوی برای معلولان با افراد دیگر بوجود آید، افزود: معلولان باید توانمندیهای خود را بالا ببرند و بهزیستی نیز در این زمینه از تمامی ظرفیتهای موجود برای دفاع از حقوق آنان بهره خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از مردم جامعه دارای ناتوانی و معلولیت هستند که سه درصد از آنان دارای معلولیت بارزند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با پیش بینی اینکه در گیلان 75 هزار نفر دارای معلولیت بارز باشند، گفت: تاکنون اطلاعات 26 هزار و 900 نفر از آنان در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان مسائل و مشکلات معلولان در بخشهای مختلف از جمله امور رفاهی، آموزشی، اشتغال، مسکن و سایر موارد را مد نظر قرار داده و سعی بر رفع مشکلات این قشر از جامعه را دارد.

کوچکی نژاد از بخشهای مهم این قانون را "ماده دو" آن دانست و افزود: این ماده در مورد مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و امکانات شهری عمومی بوده و طی آن ادارات دولتی و شهرداری ها و سایر سازمانهای وابسته به دولت را موظف می کند که فضای فیزیکی را به گونه ای احداث و یا مناسب سازی کنند که برای افراد معلول نیز قابل دسترسی است.

وی گفت: هم اکنون بر اساس بررسیها حدود 35 درصد از موضوع این قانون در گیلان تحقق یافته و امیدواریم با همت رئیس ستاد مناسب سازی استان این میزان افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی گیلان خاطر نشان کرد: هم اکنون از تعداد 26 هزار و 900 نفر معلول ثبت اطلاعات شده در گیلان افزون بر هفت هزار و 600 نفر از بهزیستی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

وی یادآورشد: از این تعداد دو هزار و 413 نفر نیز دانش آموز هستند که کمک هزینه تحصیلی به آنان پرداخت می شود و تعداد 274 نفر دانشجوی معلول شهریه دانشجویی دانشگاه دریافت می کنند که برای هشت هزار و 750 نفر نیز علاوه بر بیمه خدمات درمانی بیمه تکمیلی تا سقف بیست میلیون ریال برای هر نفر برای هزینه های بیمارستانی تحت پوشش هستند.

کد خبر 1210437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha