احمد ناطقي رئيس خانه عكاسان حوزه هنري در گفتگو با خبرنگارتجسمي مهر ضمن بيان مطالب بالا گفت : رسانه عكس از توان تاثير گذاري بسيار بالايي برخوردار است ، براي مثال عكسي كه از كشته شدگان بمباران شيميايي حلبچه گرفته شد ، توانست در سطح وسيع جهاني بر روند جنگ هاي شيميايي تاثير گذار باشد، زيرا جهان را با واقعيت اين جنگ آشنا كرد ، اما هنگامي كه در سطح داخل كشور به موضوع دقيق مي شويم چنين تاثير گذاري مشاهده نمي شود . حتي در بسياري مواقع ارائه يك عكس موثر موجب تعرض به عكاس مي شود . اين در حالي است كه به دليل نبود قوانين قضايي مناسب شاهد فراهم شدن زمينه هاي سوئ استفاده از عكس هم هستيم .
ناطقي ادامه داد : اساسا با توجه به تعريفي كه حضرت امام خميني ( ره ) از هنر ارائه كرده اند ، هنر دميدن روح تعهد در انسانها است . طبيعتا عكاسي هم فارغ از اين ماجرا نيست بلكه در مقام مقايسه اين رسانه از بسياري از ديگر گونه هاي هنري يك گام جلوتر بسر مي برد ، زيرا اولين برخورد آن با واقعيت است و رسانه اي به شدت واقع گرا به شمار مي رود . در بسياري از مواقع نيز اين واقعيت امريتلخ و ناگوار است .
وي افزود : براي آگاهي از شدت تاثير گذاري هنر عكاسي مي توان به نمونه هاي بسياري از عكس هايي كه باعث تغيير روند يك جريان انتخاباتي شده اند.بنابراين خيلي اوقات تاثيرعكس بريك جريان امري نيست كه مطلوب مديران ويا سياستمداران جهان باشد.درايران هنرعكاسي به دليل همين زبان واقع گراوآشكارنتوانسته است ازجايگاه مطلوب ومناسبي برخوردارشود، درواقع بسياري ازمتوليان فرهنگي ما خواسته اند ازتاثيرهنرعكاسي به هرنحوممكن فراركنند.
ناطقي با اشاره به مديريت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي به عنوان كلان ترين مديريت فرهنگي ايران افزود : درحال حاضردرشرايطي هستيم كه مطابق كنوانسيون هاي جهاني عكاسي ماهواره اي با دقت بيشترازيك مترآزاد است .اين درحالي است كه عكاسي با دوربين معمولي درخيابانهاي ايران آزاد نيست .
مديرخانه عكاسان ادامه داد : درايران روند مديريت درسطح كلان امري سليقه اي ووابسته به نفرات وگرايشهاي شخصي مديران است .هرگاه مديري عوض شود اولويتهاي كلان هنري كشورنيزدستخوش تغييرمي شود
نظر شما