۸ دی ۱۳۸۹، ۱۱:۳۴

کارشناسان مطرح کردند:

فقر آموزشی در میراث فرهنگی/ باستان شناسی از میراث فرهنگی تفکیک شود

فقر آموزشی در میراث فرهنگی/ باستان شناسی از میراث فرهنگی تفکیک شود

فقر آموزشی در زمینه میراث فرهنگی، انتقاد از نگاه درآمدزایی به میراث فرهنگی کشور، لزوم برخورد شدید با قاچاقچیان اشیای عتیقه و تفکیک باستان شناسی از میراث فرهنگی از مهمترین موضوعات مطرح شده در نشست نگاهی به کارنامه تشکیلات میراث فرهنگی و باستان شناسی در ایران بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کامیار عبدی، در نشست نگاهی به کارنامه تشکیلات میراث فرهنگی و باستان شناسی در ایران که عصر روز سه شنبه در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد گفت: اینکه باستان شناسی را طوری به مردم عامه آموزش دهیم که قابل فهم باشد تنها به عهده باستان شناسان کشور نیست بلکه این وظیفه بر دوش سیستم آموزشی کشور نیز هست. ما وظیفه داریم که دانش باستان شناسی را استخراج کنیم.

وی با انتقاد از وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سیستم آموزشی کشور، مطالبی را که مربوط به سلسله های تاریخی و پادشاهان در کتابهای درسی است حذف می کند. بدتر از آن، این است که در بازارهای فروش کتاب پر است از کتابهایی که تاریخ را تحریف کرده اند.

این باستان شناس گفت: باید گروهی از باستان شناسان که در خود جوهر نگارش کتاب برای عموم مردم را دارند در این زمینه دست به قلم شوند اما نه هر کسی. چون به عنوان مثال من در خودم این توانایی را نمی بینم که برای دانش آموزان و مرم عادی کتابی درباره تاریخ و باستن شناسی بنویسم.

عبدی در ادامه این برنامه گفت: سازمان میراث فرهنگی زمانی معاونت آموزشی داشت و شاید سالی پنج کتاب به بازار عرضه می کرد که چهار کتاب، با موضوع گزارش حفاری های باستان شناسی که مباحث سنگین آن به درد مردم عادی نمی خورد چاپ می شد و تنها یکی از آنها مربوط به میراث فرهنگی استانی مانند فارس بود.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی و سیستم آموزشی کشور نتوانسته در ده سال گذشته کتابی منتشر کند که جوابگوی نیازهای عامه مردم در بحث تاریخ باشد؟

عبدی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مسئله قراردادهای ما بین دولت ایران و فرانسه در دولت قاجار پرداخت و گفت: طبق این قراردادها می بایست فرانسوی ها به ازای حفاریهایی که در محوطه های تاریخی انجام می دادند و اشیایی که خارج می کردند طلا و نقره به خزانه ایران می دادند اما فرانسوی ها در مقابل اشیای منقولی که در طول حفاریهایی شوش با خود بردند حتی پنج کیلو طلا هم به ایران ندادند فاجعه ای که برای دولت آن زمان اهمیتی نداشت.

استاد کالج دارتموت در ایالات متحده‌ بیان کرد: اگر آن زمان مسئله درآمدزایی از میراث فرهنگی کشور مد نظر بود اکنون نیز طرحهایی مانند حراج اشیای عتیقه در کیش، که سازمان میراث فرهنگی مطرح کرده نیز همان نگاه درآمدزایی به میراث فرهنگی کشور را القا می کند.

حکم حفاران و قاچاقچیان اشیای عتیقه سنگین شود

عمران گاراژیان از اساتید حوزه باستان شناسی نیز در این برنامه از میزان مجازات حفاران غیرمجاز انتقاد کرد و گفت: اگر برای فردی که 30 گرم مواد مخدر حمل می کند حکم اعدام صادر می شود باید برای حفاران غیر مجاز هم چنین مجازاتهای سنگینی درنظر گفته شود.

وی گفت: متاسفانه حکم کسی که قاچاق سیگار انجام داده با حکم قاچاقچی اشیای عتیقه یکسان است درحالی که قاچاقچی اشیای عتیقه تاریخ مملکت را به یغما برده و می بایست با او برخورد شدیدتری انجام شود.

گاراژیان با بیان اینکه باید به مردم یاد بدهیم که باستان شناسی چیست و به چه کار آنها می آید تصریح کرد: باید کمیته ای بی طرف و متخصص در سطح کشور وجود داشته باشد که پرسشهای باستان شناسی را بداند و با مشکلات آن آشنا باشد.

این باستان شناس گفت: باید باستان شناسی از میراث فرهنگی تفکیک شود چون هدف سازمان میراث فرهنگی این است که از آثار باستانی پول در بیاورد در حالی که این تفکر هیچ سنخیتی با پژوهشهای باستان شناسی ندارد.

کد خبر 1220316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha